Waarom zijn ziekteverzekeringen in Nederland bijna 10x duurder dan België?

In België betaald men jaarlijks 1x lidgeld (ongeveer 50-60 euro) en dan om de 3 maanden 15-20 euro aan ziekteverzekering.

Ik heb gehoord dat Nederlanders maandelijks minimum 100 euro aan ziekteverzekeringen betalen, klopt dat?

Indien wel, waarom is Nederland zo duur op dat vlak???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt en dan ook nog je eigen risico, is er nog plek voor voor mij en mijn gezin in Belgie???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het zit bij ons al vol nederlanders :p

Het beste antwoord

Belgen betalen al voor ontvangst van het loonstrookje
In België kent men de mutualiteit. De ziekenfondsen bieden hun verzekering weliswaar gratis aan, maar de kosten hiervan worden gedekt uit de sociale zekerheidsbijdragen en de subsidies die de federale overheid toekent. De persoonlijke sociale zekerheidsbijdrage bedraagt 13,07 procent van het brutoloon. Belgen betalen het grootste deel van hun ziektekosten dus al voor ontvangst van hun nettoloon, waar Nederlanders daarna nog eens met de kosten voor de basisverzekering worden geconfronteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed antwoord, ik wordt toch maar geen belg :)

Andere antwoorden (1)

In België is het zo als je hospitalisatie erbij hebt dat je ook gewoon je dokterskosten vergoed worden alleen je moet een kleine bijdragen doen bijvoorbeeld 2,79 betalen voor foto's maken nou dan betaal je dat aan de ziekenhuis en 3 dagen later krijg je dat gewoon terug! Dus je kan gewoon na België emigreren ! Woon zelf in België en er is niks aandehand je krijg alles gewoon binnen 3 dagen terug gestort door je verzekering!