Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

moet ik lid zijn van een kerk om er te kunnen trouwen.

Ik ben samen met mijn vriendin gedoopt en opgevoed in de gereformeerde gemeente. Wij zitten nog in deze gemeente om de lieve vrede te behouden met mijn schoonouders. Wij willen graag trouwen in een andere kerk, bijv, pkn of hervormd, dit omdat de banden met de gereformeerde kerk bij ons niet heel goed ligt. Moeten wij daarvoor lid worden van één van deze kerken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
800
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij mag dat wel, maar moet je flink meer betalen voor een trouwdienst als je geen 'lid' bent. Zo geldt dat in elk geval voor de katholieke kerk waar mijn ouders lid van zijn. Ze betalen elk jaar voor hun lidmaatschap. Niet-leden van dezelfde stempel mogen best trouwen in hun kerk, maar moeten dan flink betalen. Hoe het zit met gereformeerd, pkn en hervormd weet ik niet, maar volgens mij zijn dat allemaal loten van dezelfde 'moederkerk'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat licht eraan welke kerk.. Als je dat wil weten dan zou ik het gewoon aan die kerk vragen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, dat hoeft niet perse, sommige kerken stellen wel die eis. Het kan zijn dat er bepaalde eisen worden gesteld aan de invulling van de dienst, anders dan jij zou willen.

Wat ik niet snap.. je veranderd niet van kerk voor de lieve vrede. Maar wil je dan op je trouwdag de oorlog aangaan door in een andere kerk te trouwen??
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je hoeft niet perseé lid van de kerk te zijn. Men stelt wel een aantal voorwaarden, en het is niet gratis. In de link vind je een voorbeeld van de gang van zaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding