Is in Belgie de kinderbijslag hoger dan in Nederland en waarom?

Ik hoorde dat in België de kinderbijslag hoger is dan in Nederland. Is dit zo? en als het zo is waarom?
Ik denk zelf wel dat de overheid het krijgen van kinderen hierdoor wil stimuleren maar zou het iets uitmaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Dat is inderdaad zo! Mijn moeder en ik zijn een paar jaar geleden van BE naar NL verhuisd, en ze had de keuze om de kinderbijslag van Belgie te houden, of die van NL te krijgen. De keuze was snel gemaakt want die van BE was inderdaad hoger.

Weet zelf ook niet echt waarom.. Een schooljaar op HBO niveau is in BE ook maar 1 derde van wat het in NL kost. Best vreemd. Net zoals het openbaar vervoer of muziekschool.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 2007 kreeg ik in België voor 3 kinderen 600 euro per maand, na verhuizing naar Nederland kreeg ik dat bedrag voor 3 kinderen in een kwartaal..... In België krijg je ook geld als een kind geboren wordt. Dit was in 2006 50 euro van de gemeente en 1000 euro kinderbijslag. Vader kreeg ook 10 i.p.v. 2 dagen verlof. Wij hadden recht op Belgische kinderbijslag, omdat vader in België werkzaam was. Ik denk wel dat het geld stimuleert om kinderen te krijgen, zeker in deze crisistijd. Maar de kosten van kinderen zijn nog altijd hoger dan de inkomsten via de kinderbijslag.
Overigens is in Duitsland de kinderbijslag ook fors hoger dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw, best grote verschillen.
Maar hoe hoog zijn de belastingschijven in België en hoe is het geregeld met inhouding zorg op je salarisstrook etc. Alleen een bedrag zegt vind ik zo weinig als je niet het hele plaatje weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.loonwijzer.be/main/arbeidsrecht/afhoudingenoInhouding persoonlijke bijdrage op brutoloon is 13,07%; Als Nederlander in België moet je (iniedergeval als grensarbeider) aangeven waar je belasting betaald (maar je moet wel de aangifte in België invullen als je in Nederland betaald); Zorgverzekering (Mutualiteit) is ook aanzienlijk minder duur als in Nederland, maar als grensarbeider ben je weer verplicht dubbel verzekerd te zijn en je niet-werkende partner bij CVZ op te geven; http://www.belgium.be/nl/belastingen/inkomstenbelastingen/particulieren_en_zelfstandigen/aangifte/vestiging_van_de_aanslag/
voor de belastingschijven (het aangifteformulier is net een lottoformulier ;) )