Wie weet hoe de kortingsregeling van de open universiteit wordt geregeld?

Op de open universiteit is het mogelijk te studeren met korting. Wat is de procedure waarop die korting wordt berekend en duurt een aanvraag dan nog lang?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

De korting wordt berekend op je totale vermogen ((in 2012 is dit € 21.139 voor u alleen of € 42.278 voor u en uw partner samen). Dit word zeer specifiek berekend, zelf het contant geld (bijvoorbeeld in je portomenee) dien je mee te tellen.
Hoe lang de aanvraag duurt, kan ik niet terug vinden.
Bron 1: informatie over KCOU (Kortingsregeling Collegegeld Open Universiteit)
Bron 2: Uitgebreide brochure
Bron 3: Aanvraagformulier

'Wat is KCOU?
In een aantal situaties geeft de Open Universiteit een korting op het wettelijk collegegeld aan studenten met een laag inkomen.
Wilt u een opleiding volgen aan de Open Universiteit, komt u in aanmerking voor wettelijk collegegeld, heeft u een (gezamenlijk) belastbaar inkomen tot 110% van het belastbaar minimumloon en geen voordeel uit sparen en beleggen, dan kunt u een korting op het collegegeld aanvragen.

Collegegeld en KCOU
U komt in aanmerking voor wettelijk collegegeld als u voor de gekozen opleiding voldoet aan vastgestelde vereisten op het gebied van nationaliteit, woonland en getuigschrift-/graadverleden.

Voor de hoogte van de KCOU wordt onder meer getoetst wat het belastbaar jaarinkomen is van u en uw partner/ouder in het kalenderjaar waarin de aanvraag wordt ingediend. Uitgebreide informatie treft u aan in de brochure KCOU.
U kunt gedurende het hele jaar KCOU aanvragen. De KCOU-beschikking is geldig vanaf 1 januari of de dag van afgifte als het jaar van aanvraag al is begonnen, tot en met 31 december van hetzelfde jaar.
Compleet ingevulde aanvragen worden binnen acht weken afgehandeld.
Komt uw aanvraag op of na 1 november binnen, dan wordt de beschikking afgegeven op het volgende kalenderjaar.

Dien uw aanvraag in, vóór u inschrijft. Achteraf wordt geen korting toegekend. Geef bij uw inschrijving aan dat u een geldige beschikking heeft.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan! Het eerste bedrag geldt wanneer je alleenstaand bent, het tweede bedrag geldt wanneer je samen met een partner woont. Dus als je dat geld / inkomen hebt.