Zijn sofi-nummers aan familie gebonden?

Ik heb mijn sofinummer. Nu zag ik laatst het sofinummer van mijn broer en zijn sofinummer scheelde 'maar' 3 cijfers; de laatste 3.
Nu vroeg ik me af of sofinummers aan familie gebonden is, of dat ze 'at random' worden toegewezen en dat mijn broer en ik toevallig bijna hetzelfde sofinummer hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

At random.
Dat jullie bijna hetzelfde nummer hebben is toeval.

Toegevoegd na 36 seconden:
Het sofinummer wordt automatisch toegekend zodra de Belastingdienst vanuit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) bericht heeft ontvangen van een geboorte of een vestiging vanuit het buitenland. Binnen enkele weken na de geboorte ontvangen de ouders/verzorgers automatisch een kennisgeving met het sofinummer van het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, maar geboortejaren komen wel vaker overeen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud Igby is, maar als hij/zij dateert van vóór de invoering van het Sofi-nummer (nu tegenwoordig Burgerservicenummer), dan kan het zijn dat zijn/haar broer bij de invoering gelijktijdig een Sofinummer heeft gekregen en dat die nummers elkaar opvolgen omdat ze familie zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Igby is van 1977; mijn broer is van 1967.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sofi-nummer is in 1988 bij wet goedgekeurd en daarna ingevoerd, het zou dus kunnen dat jullie er ongeveer tegelijkertijd een gekregen hebben.
BSN's worden tegenwoordig gewoon op volgorde van aanvraag uitgegeven, onafhankelijk van locatie of familierelatie. De volgende reeks cijfers die voldoet aan de elf-proef, maar niet te makkelijk te kraken is, zal het BSN worden van de volgende ingeschrevene, enzovoorts.

Ten tijde van de landelijke invoering izjn er een heleboel gezinnen tegelijk gegaan. Deze zullen dus een grotere kans hebben op opvolgende, of nagenoeg opvolgende BSN's. Ditzelfde zie je tegenwoordig nog bij nieuwe migranten, en twee- of meerlingen. Maar in principe wordt er dus niet op gelet.