De éérste stap: Advocaat worden.
De rechtbank bepaalt vervolgens of jij kan worden aangesteld als curator. Zij heeft hiervoor richtlijnen opgesteld aan de hand waarvan wordt bepaald of jij kan worden geplaatst op de lijst van benoembare curatoren in faillissementen en bewindvoerders in surseances. De zogenaamde ‘curatorenlijst’.

In beginsel worden alleen advocaten tot curator c.q. bewindvoerder benoemd. Accountants of andere deskundigen kunnen in overleg met de rechter-commissaris door de curator c.q. bewindvoerder worden ingeschakeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Goed je best doen op school. Rechtenstudie, advocatuur.
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
http://www.curatoren.nl/fo/handig_faq.php?id=107
Het is een bewindvoerder die aangesteld wordt voor die speciale taak, het is een aanstelling, die wordt je toegewezen door een rechter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Belgie is de Voorzitter van de Rechtbank van Koophandel (meestal met kleur van politieke partij - geel, rood of blauw) die de Curator aanstelt. De advokaat die tot Curator aangesteld wordt moet dit ook aanvaarden. In tegenstelling tot Nederland (helaas) werd in belgie de kleine faillissementen toevertrouwd aan jonge advokaten en de grote , zeg maar lucratiev (waar de activa groter zijn na liquidatie dan het passief) aan de gevestigde advokaten met duidelijke signatuur. Curator kan een heel boeiende job zijn als je tenminste het menselijk aspect evenwaardig laat aan bod komen dan het stricte juridische. (lex sed dura lex)