Zijn scharrelkippen nu echt zoveel beter af dan de kippen uit de legbatterij?

Heb wel eens gehoord dat de scharrelkippen elkaar flink toetakelen vanwege de pikorde. Met hun scherpe snavel zitten de lagere dieren uit de orde, als snel onder het bloed.

Is dit een waar verhaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Snavelkappen zijn toegestaan voor scharrelkippen, als die gebruikt worden, kunnen ze elkaar niet erg toetakelen.

Maar over hoeveel beter scharrelkippen af zijn dan kippen uit de legbatterij: ze hebben ongeveer twee keer zoveel ruimte per kip. Maar als je ziet hoeveel ruimte dat eigenlijk is? Oordeel zelf:

Een legbatterijkip heeft minder dan één A4'tje ruimte.

Een scharrelkip heeft nog geen twee A4'tjes ruimte.

Ze zitten dus weliswaar niet in kleine kooitjes, maar nog steeds héél dicht op elkaar. Van de ruimte in de stal hoeft maar 1/3 dicht te zijn, in de rest van de stal staan de kippen op roosters. En anders dan de meeste mensen denken, mag een gewone scharrelkip *niet* naar buiten. Van 'scharrelen' in de normale betekenis van het woord (je weet wel, kippetjes die rondlopen op een boerenerf) is dus geen sprake.

Zelf koop ik alleen biologische eieren. In de biologische landbouw zijn de eisen voor dierenwelzijn een stuk beter, de term 'scharrelei' is in mijn ogen volksverlakkerij. Ze zouden het beter 'staleieren' kunnen noemen. Maar dat verkoopt minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dat valt reuze mee hoor met dat pikken
en scharrelkippen hebben lekker de ruimte hun snavels worden niet geknipt en ze kunnen met mooi weer vaak buiten vertoeven dus ik vind dat ze het beter hebben dan legbatterijkippen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk komen gewone scharrelkippen helemaal niet buiten. Ik vind 'scharrelkippen' zelf dan ook een bijzonder misleidende benaming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter zou zijn de uitloopeireren. 10 eieren bij de AH voor E2,15 (o.i.d.) valt wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf neem ik alleen biologische eieren, puur vanwege de eisen voor dierenwelzijn. Maar vrije uitloop is inderdaad al een stuk beter, dan zijn er een paar vierkante meters per kip, in plaats van nog geen twee A4'tjes.
Ja dat zijn ze. Bekijk het maar zo. Wil je liever in een huis met je gezin wonen of in de kleine schuur in de achtertuin samen met 10 andere gasten?

Wanneer teveel kippen samengepropt worden, gaan ze vechten voor de ruimte. Daar komt elkaar doodpikken bij. Om dat tegen te gaan, worden snavels afgeknipt. Denk daar maar over na wanneer je die goedkope eieren in je winkelmandje legt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk wonen de scharrelkippen in die schuur met tien anderen. Wat al beter is dan in een kooi met vijf anderen op een kwart van de oppervlakte van die schuur, maar toch.
14 jaar geleden
Uiteindelijk maakt het totaal niet uit, want met elke kip die op je bordje ligt, is het slecht afgelopen...

En het maakt ook al niet uit hoe oud zo´n kip is, dan ze worden allemaal 6 weken oud, jazeker 6 weken oud, langer leven ze niet...

En alleen de laatste een of twee weken hebben ze plaats nodig, daarvoor is het ruimte genoeg voor allemaal in het hok... En in die korte tijd van twee weken komt het wel voor dat kippen elkaar pikken , maar dat is toch ook zo in de natuur... Het woord pikorde hebben we wellicht van de kippenwereld...

Je vraagt niet wat die kippen te eten krijgen en wat daar allemaal in zit, als ze in 6 weken tijd zo zwaar van gewicht zijn...

Scharrelkippen zijn misschien beter af dan legbatterijkippen, wie weet het precies, we kunnen niet in de mind van een kip kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scharrelkippen hebben maar een iets minder beroerd leven dan een gemiddelde batterijkip. Ze zitten met z'n allen in een grote 'loopschuur' met legnestjes. De ruimte per kip is nog steeds heel klein. Als je echt een verantwoord diervriendelijk eitje wil, zul je uitloop of biologisch moeten kopen. Maar alles beter natuurlijk dan gestapelde legbatterijkippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippen in legbatterijen hebben geen leuk leven.
Leghennen (maar ook kalkoenen, konijnen, mestvarkens, parelhoenders, kwartels e.d.) worden in zogenaamde batterijen opeengepakt. Door plaatsgebrek en overmatig mesten vervormen hun wervels, ontstaan pootgebreken, springen slagaderen, treden open voetzolen en verlammingen op.

Kippensnavels worden afgebrand, braadkuikenvleugeltjes gekortwiekt.
De dieren zitten vaak in het donker, krijgen krachtvoer met kopersulfaat, worden volgespoten met antibiotica en groeibevorderende middelen, waaronder hormonen. Ofwel sterven ze voortijdig door infecties of stress bij het transport, ofwel worden ze zonder verdoving afgemaakt.
Haankuikens worden (vaak half) verstikt met koolzuurgas in plastic zakken.

In een legbatterij zitten 18 kippen per m2.
De dieren kunnen niet naar buiten, de snavels worden geknipt en er zijn geen legnesten, zitstokken of stofbaden. Ook 'maïseieren', 'viergraneneieren' en 'zevengraneneieren' komen vaak uit de legbatterij. De naam van deze eieren verwijst alleen naar het voer dat de kippen krijgen.

Op een aantal punten hebben scharrelkippen het iets beter dan hun soortgenoten in de legbatterij, maar dit komt zeker niet overeen met het positieve beeld dat veel mensen daar van hebben. Zo hebben de dieren geen uitloop naar buiten en worden, net als bij batterijkippen, hun snavelpunten afgebrand. De dieren krijgen meelvoer. Ze hebben de beschikking over legnesten, zitstokken en een stofbad. Kippen die 'volière-eieren' leggen leven onder vergelijkbare omstandigheden als scharrelkippen.

Al een tijdje is ook het 'grasei' te koop. Graskippen hebben binnen evenveel ruimte als scharrelkippen, maar kunnen ook buiten lopen op begroeid terrein.

Het welzijn is écht gegarandeerd bij biologische kippen
Want een biologische kip loopt in een weiland en heeft 4 m2 ter beschikking.
Daarnaast is er stalruimte.
De snavels worden niet geknipt. Het voer van deze kippen is voor 80% biologisch.
Er wordt geen genetisch gemanipuleerd voedsel gegeven.
De kippen hebben legnesten, zitstokken en een stofbad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippen in een legbatterij leven hun hele bestaan op de oppervlakte van een A4tje, want groter zijn die kooien niet. Kippen die scharrelen zitten met zijn 9en op een vierkante meter, met afgeknipte snavels. Vrije uitloop kippen mogen overdag in een buitenverblijf maar ook bij hen worden de snavels afgeknipt. Ik vind het zelf een naar idee dat je ei van zo'n kip komt dus ik koop ze niet. De enige eieren die van kippen komen die geen afgeknipte snaveltjes hebben, zijn biologische eieren. Daar staat de code 0NL op. Zie ook de link. Dus ik denk dat het een kleine moeite, groot plezier is om 0NL eieren te kopen en zoveel duurder is het eigenlijk ook weer niet :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of koop je eieren bij een hobbie-ïst of op een boerderij waar de kippen gewoon buiten mogen rondscharrelen.
Zo doet ik het. Dan smaken de eitjes veel beter.
+1 voor je antwoord Baske.