Hoe, wanneer en door wie is het systeem onstaan waardoor mensen geld(kraaltjes) kunnen vragen voor hun kunnen of hebben? zie ook xtra uitleg

Heel vroeger was t toch zo dat je wat voor elkaar deed, de 1 kon brood bakken de ander een huis bouwen en dat gaf je dan aan elkaar. Wanneer is dit gestopt?

ik weet niet goed in welke categorie dit hoort mijn excuus.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit bestaat in kleine kring nog steeds in sommige gemeentes.

Het beste antwoord

Na ruilhandel was er ook het zgn goederengeld, dit waren bv schelpen of een dier die een vaste waarde hadden en waneer je bv een dier 'kocht' deed je dit omdat het later van pas kon komen ipv directe noodzaak.

De eerste munten werden gemaakt oa voor bij de Chinezen ongeveer 700 voor Christus.
In Klein Azie gevolgd door de Grieken en in de westelijke wereld gebeurde dit in ongeveer in dezelfde periode.

Tegenwoordig wordt geld niet meer gedekt door de goudstandaard dus waneer een groot x aantal mensen geld op zouden willen nemen bij de banken, dan is dit er niet.
Geld wordt gecreeerd op het moment dat iemand een lening aangaat, dit geld was er voor de lening niet.
Je koopt er bv een huis voor, en de bank ontvangt weer rente voor iets waarvoor hij enkel een paar adm handelingen voor heeft hoeven verrichten en dus geen 'inkopen' voor heeft hoeven doen, het bedrag aan rente is ook weer nieuw geld.
Banken mogen daarnaast het bedrag van een lening weer velen malen meer 'uitgeven' dan de waarde.

Toegevoegd na 12 minuten:
Geld is ontstaan doordat het makkelijker te bewaren is als bv ee koe aldus het gemak bij trasacties, de vaste waarde dmv een goudstandaard en om te sparen.

Toen later de vroegere bankier erachter kwam dat zijn clienten het toen inmiddels bestaande papiergeld (en munten) niet kwamen omwisselen voor goud, ontstond het niet door goud gedekte geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is al heel vroeg gestopt, wat we vinden munten uit de oudheid. Men kwam er al snel achter dat het onpraktisch was om te ruilen.
Ik wil wel eieren van jou, maar jij hebt geen wol van mij nodig. En zo kwamen de munten die nu soms noh opgegraven worden,
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord - hiernaast bederven eieren, en dus zijn eieren geen handige manier om je "productie" in te bewaren; het wol zou al minder snel bederven, maar daar is minder vraag naar dan naar eieren. Zo kwamen we reeds snel uit bij de edelmetalen; makkelijk deelbaar, herkenbaar, bederft niet, en je hebt geen vrachtwagen nodig als je een huis koopt (in tegenstelling tot de hoeveelheid eieren die je nodig hebt om een villa te kopen) Zie de gemiddelde game; het is hout, steen en goud dat als "resource" wordt aangeduid, omdat die "dingen" overal (voor elk persoon) iets van waarde hebben.
De precieze tijd weet ik niet maar het was een heel logische stap. Als ik koeien heb en jij bent bakker dan kan ik een koe ruilen voor bijvoorbeeld 1000 broden. Nu is het probleem : waar laat ik 1000 broden??? En hoe houd ik ze vers? Als jij me nou een briefje geeft dat 1000 broden waard is kom ik er dagelijks twee halen.
Nog erger word het met dienstverlening, dan krijgt een groep
Mensen een koe.. Sta je daar met 5 man, wie neemt dat beest mee naar huis?
En als jij die koe nou eens mee wil nemen naar 50 kilometer verder? Dan kan je beter een briefje in je zak hebben dat een koe waard is!
Dan ontstaat het probleem dat "een briefje " natuurlijk makkelijk na te maken is en je dus iets moet hebben dat waarde voor iedereen heeft en waar niet mee gesjoemeld kan worden.
Dan hangt het er van af waar je woont wat je kiest: de roze schelpen die heel soms aanspoelen, goud, de handtekening van de rijkste in het dorp enz.