Mijn 14 jarige dochter heeft sinds deze week een paspoort. Moet zij daar nu iedere dag mee lopen?

Gezien de identificatieplicht ben je bij 14 jaar verplicht je te kunnen identificeren!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Had ze voor die tijd dan een id? Dan had je ook weer een id kunnen doen of je moet van plan zijn buiten de eu te reizen?
ronron1212
6 jaar geleden
Identificatieplicht in de zorg ook voor kinderen
Ouders moeten voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik zou naast paspoort ook ID kaart aanvragen. Dat is veel handiger dan paspoort.
Bordensteker
6 jaar geleden
Zoals tinus1969 schrijft is de formeel juiste oplossing. Je mag geen twee paspoorten of identiteitskaarten tegelijk hebben, maar je mag wel naast een geldig paspoort tevens een geldige Nederlandse Identiteitskaart hebben. Dat kost uiteraard meer dan alleen een paspoort, maar daar staat het enorme gebruiksgemak tegenover.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/239359/naast-paspoort-id-kaart-aanvragen/ Ter achtergrondinformatie is ook lezenswaardig hoe de mensen in het land in woord en daad met deze problematiek omgaan:
https://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/naast-paspoort-ook-id-kaart

Antwoorden (2)

Ja. De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. Ook andere ambtenaren die toezicht houden op de naleving van wetten kunnen vragen om een geldig identiteitsbewijs.

Iemand kan zichzelf niet identificeren met willekeurige pasjes en kaarten, zoals een ov-kaart, bromfietscertificaat, pinpas of zwemabonnement; of met een verlopen identiteitsbewijs; of met een kopie van paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.

Dit houdt in dat zij in principe altijd haar paspoort bij zich moet hebben. Maar de identificatieplicht geeft de politie of toezichthouders niet de bevoegdheid om zonder reden iemands identiteit te controleren. Dus als zij alleen heen en weer fietst tussen thuis en school is het niet nodig om een paspoort te kunnen tonen. Maar gaat zij 's avonds of in het weekend op stap dan is het wél aan te raden.
Amadea
6 jaar geleden
Ze moet ten alle tijden een identiteitsbewijs bij zich dragen. Dat kan een paspoort zijn, of een identiteitskaart. Als je een verkeersovertreding begaat zal als eerste naar een identiteitsbewijs gevraagd worden. Als je die dan niet kan tonen krijgt ze al snel twee boetes.
Het antwoord op de vraag is dus; Nee, maar dan moet ze een ander identiteitsbewijs bij zich dragen.
Toegevoegd op 03 april 2018 16:48: tekst
6 jaar geleden
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Het enige goede antwoord. +