Wat doe je als iemand een klein bedrag te weinig overmaakt? Ik stuur een rekening van 85 en diegene maakt 84 over. Dit gebeurt steeds vaker helaas...?

Ik zou graag tips krijgen hoe ik kan reageren. Vroeger liet ik het erbij zitten, maar ik snij mezelf steeds vaker in de vingers, zoveel verdien ik nou ook niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lever je iets? Betalen mensen bijvoorbeeld een produkt vooraf?
paulus811
11 jaar geleden
Goeievraag idd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geef sportles
Antoni
11 jaar geleden
Van tevoren laten betalen, lijkt mij de beste optie. Wie niet (volledig) heeft betaald, kan niet meedoen met de les(sen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie Aarss049.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
echt vervelend, waarom maakt iemand die euro minder over?
gewoon echt naar. hoprelijk helpen de antwoorden je er beter op te kunnen anticiperen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diegene een rekening van 86 euro sturen? Als er dan een euro te weinig overgemaakt wordt, klopt het bedrag (voor jou) wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou je een boekhouding bij? Dan kun je aanvoeren dat je anders vragen krijgt van je accountant. Zo iemand accepteert geen verschil, hoe klein ook.

Het beste antwoord

Voor een eenmalige factuur zou ik die euro laten zitten, maar ik begrijp dat het steeds vaker voorkomt.

Als het steeds dezelfde personen en bedrijven zijn dan zou ik bij de volgende factuur het te weinig betaalde bedrag gewoon er opnieuw opzetten met als omschrijving: "openstaand bedrag voorgaande nota's" of iets dergelijks. Daarna het nieuwe bedrag verhoogd met het te weinig betaalde van de voorgaande nota('s). Als ze dan 10 keer een euro te weinig betaald hebben gaat het al om een tientje.

En een keer een incassobureau erop zetten kan ook helpen. Je mag daarbij de kosten die je maakt (muv de eerste aanmaning dacht ik) gewoon laten betalen door je klant. Wel moet je er dan rekening mee houden dat je je klant kunt kwijtraken.

Overigens kun je ook het bedrijf eens bellen om naar de reden te vragen. Er is ooit een boekhouder aangehouden die van elke factuur die hij betaalde een euro naar zichzelf overmaakte. Zo had hij miljoenen weggesluisd totdat een oplettende leverancier ging bellen waarom er altijd te weinig werd overgemaakt.

Als het steeds verschillende klanten zijn die zo handelen kun je beter een algemene maatregelen nemen. Ik weet niet hoe sterk je moet concurreren op prijs, maar als de ruimte er is kun je ook je prijzen verhogen met bijvoorbeeld 1%. Als er dan een aantal klanten zijn die de het extra bedrag niet betalen dan heb je een stukje extra inkomsten om dat op te vangen. In het voorbeeld dat je noemt stuur je dus een rekening van € 85,85. Als ze dan € 84,85 betalen is je nadeel maar 15 cent ipv een euro. Er zijn ook klanten die wel het hoge bedrag betalen en daarmee verdien je die 15 cent als het goed is ruimschoots terug. Het nadeel van deze oplossing is wel dat de trouwe betalers nog duurder uit zijn, ondanks hun goede gedrag. De voorkeur heeft het dus om een van de eerste 3 oplossingen te kiezen, omdat daar de wanbetaler zelf last heeft van zijn gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de antwoorden maar dit antwoord vind ik het beste. Voor nu laten zitten en volgende keer erbij zetten. Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Als er te weinig wordt betaald, dan is er sprake van een betalingsachterstand en juridisch gezien sprake van het niet nakomen van een overeenkomst (toerekenbare tekortkoming). De grootte van het bedrag is dan niet relevant. Het begint dan met een betalingsherinnering tot deurwaarder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is vaak dat de kosten om de resterende euro te incasseren vaak meer zijn dan die euro. De postzegel voor een herinnering kost al 50 cent.

Maar het kan wel de moeite lonen om toch door te zetten, al is het alleen maar op je klanten "op te voeden". Als ze marken dat ze er altijd mee wegkomen, dan zal het steeds vaker gebeuren. Op je strepen staan is dus de beste remedie.

Toegevoegd na 42 seconden:
marken = merken
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, de kosten zijn vaak hoger dan de opbrengsten.
Je zou in de factuur kunnen opnemen dat er bij een herinnering al "administratiekosten" van 6 Euro gerekend worden :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan je ook in de factuur zetten: bij het overmaken van een onjuist bedrag, 6 euro administratie kosten.
N.a.v. mijn vraag aan je: je geeft sportles.
Je zou de wanbetaler(s) een mailtje kunnen sturen, dat ze te weinig hebben betaald met het verzoek het resterende bedrag alsnog naar je rekening over te maken.
Daarin kan je ook vermelden dat jij, als ze niet binnen een door jou vast te stellen termijn betalen, het gehele bedrag terug stort op hun rekening en dat ze geen les meer van je zullen krijgen.
Heb je geen mailadres, dan kan je dat mondeling mededelen.

Misschien heel vervelend en confronterend, maar in een winkel betaal je ook het bedrag wat ervoor staat en niet minder. Een vergissing een keer is menselijk, maar als dit vaker voorkomt zoals je schrijft, en zeker als dat steeds dezelfde persoon betreft, dan klopt er iets fundamenteel niet.
Dan kan je denken, het is maar een klein bedrag en ik wil niet moeilijk doen..... dat houdt gewoon een keer op, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij het beste om iedereen van tevoren te laten betalen. Wie niet op tijd (volledig) heeft betaald, kan niet meedoen met de les(sen). Als je dit ook van tevoren laat weten aan de deelnemers, zijn er geen onduidelijkheden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn idee geldt natuurlijk alleen voor de toekomst. Zorg dat je vanaf nu al je rekeningen van tevoren laat voldoen. Zorg er ook voor dat dit bekend is en/of wordt bij de bestaande en potentiële deelnemers aan je les(sen).
Antoni
11 jaar geleden
constant
11 jaar geleden
Natuurlijk vooruit betalen. Je ziet dat het steeds meer in zwang komt bij andere diensten en terrecht - en dat is mede door de slechte betalingmoraal van de mensen. Laat je niet naaien en zij die dat doen zien het waarschijnlijk als een sport...