Waarom verdient men niet genoeg in de zorg beroep?

In de zorg werken is best zwaar, vooral lichamelijk, geestelijk en weinig personeel --> oneerlijk toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Antwoorden (11)

De wereld heeft nog niet genoeg geld over voor de mensen die het echte werk doen. Maatschappelijk noodzakelijke beroepen die zelf geen geld opleveren worden standaard slecht gewaardeerd financieel.

Het heeft te maken met het idee: Je werkt voor het geld dat anderen verdienwen[ via belastingen]. Dus hoe durf je zo veel geld te vragen. Ik zorg ervoor dat er per jaar een paar miljoen in het bedrijf komt. Dus IK mag wel veel geld vragen.

Natuurlijk is die houding onredelijk. Maar ja..

Toegevoegd na 33 minuten:
[Als er spontaan 2* zoveel aan de zorg betaald moet worden, en de premies naar 600 euro per maand gaan omdat de medische teams die nu in schaal 7 zitten naar schaal 10 gaan, dat er dan weinig begrip getoond zal worden door ‘jan modaal’]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Salaris wordt helaas niet bepaald op een eerlijke verdeling. Pure marktwerking, degenen waaraan het meest verdiend wordt, verdienen meer, degenen die werken in branches waar veel geld wordt verdiend, verdienen meer. Salaris staat lang niet altijd in relatie tot hoe zwaar het werk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen die in de zorg werken doorgaans niet voor deze beroepen kiezen uit financieel gewin. Hun 'mindset' is meer ingesteld op 'geven, geven, geven' dan op 'hebben, hebben, hebben'. Hierdoor komt men in deze sector relatief weinig op voor hogere salarissen, en daar maken de managers handig misbruik van die wel de instelling hebben om veel geld te verdienen.

Overigens is het inderdaad zo dat men in deze sector relatief veel te weinig verdiend. Als je het salaris van een IT-er in het bankwezen met een vergelijkbare opleiding als naast dat van een verpleegkundige plaatst, dan is het verschil dramatisch groot. De enigen die hier verandering in kunnen brenegn zitten in de politiek, maar die doen niets zolang het rustig blijft in de gezondheidssector.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel zou jij meer willen betalen voor je zorgverzekering? Of voor je eigen bijdrage die alleen al afgelopen jaar met 10 euro is gestegen? Of moeten we wat doen tegen de vergrijzing?

De kosten zijn verhoogt dus wil je meer salaris geven moeten de inkomen verder omhoog. Dit leidt vooral naar meer wanbetalingen vermoed ik; want op dit moment kan nog niet eens iedereen in Nederland een zorgverzekering hebben. Daarnaast; wat zou jij doen als je premie ineens 250 euro per maand moet worden omdat de zorg meer gaat verdienen? En een soortgelijke eigenrisico? Dat is voor veel mensen niet te doen, denk dan vooral aan de groep studerenden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens.
De lonen voor de mensen die het échte werk doen zouden best omhoog kunnen, zonder dat het totale zorgplaatje duurder wordt.
Aan de top zitten teveel mensen die teveel verdienen en te weinig echt werk verrichten.
Ik vind dat beroepen in de gezondheidszorg veel beter gewaardeerd moeten worden.
Zo ook andere beroepen die nodig zijn voor het goed functioneren van de maatschappij.
Ik denk bijvoorbeeld aan onderwijzers, politiemensen, e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zorg is een van de weinig sectoren waar men nog een beetje handelt naar het principe van "het is een roeping". Men kiest nog steeds voor dit werk omdat het vaak een roeping is. Juist door de beloning laag te houden, wordt de "roeping" meer benadrukt en wordt men gefilterd.

Ditzelfde geldt ook voor andere sectoren zoals leraar, brandweerman, politieman, enz.

Voor de zorg, wordt steeds meer duidelijk dat met misbruik maakt van het feit dat men een roeping heeft. Dit misbruik wordt bestreden indirect door het aan verdiensten te koppelen.
Is wordt hierdoor een kat en muis spel. De roeping moet niet misbruikt worden dat is de hoofd boodschap van dit verhaal. Geld is maar een bijzaak in mijn optiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag en aanbod. Als er geen verpleegkundige meer werkt voor het salaris wat er nu betaald wordt gaan vanzelf de salarissen omhoog. Waarom denk je dat artsen wel goed verdienen? Omdat daarin veel minder aanbod is.

Dat iets lichamelijk zwaar is, is geen reden om meer te verdienen. Het is namelijk wel werk wat door een groot deel van de Nederlandse bevolking gedaan kan worden.

En als je niet genoeg zou verdienen in de zorg dan moet je die functie niet aannemen. Blijkbaar is de beloning (salaris + voldoening) voldoende voor iedereen die in de zorg werkt anders zouden ze dat werk namelijk _niet_ doen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bovendien, wat is er oneerlijk aan dat je werk hebt waarmee je datgene verdient wat er in je contract is afgesproken. Je hebt zelf de keuze gemaakt om het contract te tekenen. Oneerlijk zou zijn als je salaris ineens verlaagd wordt bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is er momenteel ook nog bij aan het komen. het personeel moet steeds lager opgeleid zijn = ook weer goedkoper. Dat de kwaliteit hierdoor afneemt zal de managers een zorg zijn.
Het leven is inderdaad niet eerlijk. Werken in de zorg wordt inderdaad niet geweldig goed betaalt. Maar, net wat al gezegd is, kennelijk is er voldoende aanbod, is het beroep erg toegankelijk, populair of heeft men er simpelweg niet meer geld voor over. Overigens is dit niet het enige vak wat slechts betaalt, zo werken veel arbeiders in bijvoorbeeld metaalfabrieken ook erg hard, onder slechte omstandigheden, voor weinig geld. Zo zit nu eenmaal onze economie in elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan welk beroep je hebt in de zorg, mijn zus is verpleegkundige in een academisch ziekenhuis en die verdiend helemaal niet zo weinig. Daarnaast heeft ze hele goede secundaire arbeidsvoorwaarden, een goed pensioen, makkelijk in deeltijd werken en dergelijke. Die hoor je echt niet klagen. Mag ze ook nog gratis van de werkgever een opleiding doen!
Iemand die in de thuiszorg werkt bijv. als alfahulp die verdient niet veel, maar die heeft verder ook geen opleiding of zo nodig. Voor laaggeschoold werk wordt overal weinig betaald dus dat is geen vergelijking.
Wat vind jij dan weinig? Heb je wel eens vergeleken met andere beroepen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Linzzy84;

Helemaal met je eens. Vergeleken met vergelijkbare beroepen in marktsectoren is het werken in de zorg veel te slecht betaald. Een van de grote oorzaken hiervan ligt in het hanteren van de marktwerking; sinds onze overheid vindt dat zorginstellingen moeten gaan functioneren als bedrijven hebben de managers in de zorg het kostenbesparen dan ook helemaal ontdekt. Dat hiermee de kwaliteit van de zorg en de rechtvaardige beloning van de medewerkers op de tweede plaats is komen te staan heeft kennelijk hun prioriteit niet; winst moeten ze maken. Dat gaat tegen alles in waar een beschaafde maatschappij voor zou moeten staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja, niet genoeg?? ik ben wel tevreden met mijn salaris hoor.Ik ben begeider in een instelling voor verstandelijk gehandicapten.Met een afgeronde opleiding valt het mij best mee. Nu tellen mijn dienstjaren natuurlijk ook mee. 17 jaar inmiddels .Maar ondanks dat je het zwaar noemt heb ik niet te klagen. Soms te weinig ruimte in het rooster vind ik wel eens lastig ,en mogen ze best de FTE' s omhoog gooien. Dat zou voor de clienten en voor het personeel meer ruimte scheppen.