Is de media in Nederland inderdaad links en wordt het nieuws ook gescreend door deze media ?

Nu is er sinds enige tijd Geenstijl en die brengen het nieuws op een andere manier. Rechts, zegt men.

Is er dus "links" en "rechts" en was er voor Geenstijl dus alleen "links', hebben we jarenlang dan eenzijdig nieuws aangehoord en bekeken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (7)

elk type krant - nieuwssite heeft zijn eigen politieke kleur ietwat gekleurd zijn. Zo zal homohaat & discriminatie zwaar veroordeelt worden in linkse dagbladen. En wellicht minder har5d in de rechtse nieuwsbronnen.

Dus .. Ja, als je maar een nieuwsbron gebruikt dan heb je een eenzijdig belicht beeld. Het nieuws zelf blijft hetzelfde. De interpretatie & becommentariering zal wat verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf vind ik het hele onderscheid links-rechts erg achterhaald. Dus ik zou dat ook niet als onderscheid gebruiken.
Het enige wat ik kan zeggen is dat iedere media zijn eigen signatuur heeft. Iedere krant/tv-station etc. probeert objectief te zijn, maar zal altijd een bepaalde kleur hebben. Geen enkele media is objectief. Maar ik denk niet dat de media eenzijdig is. Er zijn ook media die je zou kunnen categroriseren als rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste brengt Geenstijl geen 'nieuws' maar 'roddels' omdat het net als alle roddelbladen geen enkele moeite doet om feiten te dubbelchecken en men geen enkele respect heeft voor privacy. Het is dus niet 'anders' behalve dan dat het meer gericht is op een mannelijk publiek. Voor de rest is GeenStijl niet veel anders dan bladen als de Party, de Privé en de Story.

Je moet dus Geenstijl dan ook voortdurend met een korreltje zout nemen. Overdrijven, mensen zwartmaken, humor en shockeren is hun handelsmerk, maar betrouwbare journalistiek is het absoluut niet.

Wat de beschuldiging dat 'de media' (wat is dat?) 'links' zou zijn, daar is wel eens onderzoek naar gedaan door de Vrije Universiteit, want onderzoek plegen doen ze niet aan bij Geen Stijl. Wel aan vooroordelen brallen. En wat was de uitkomst van dat onderzoek? Dat de laatste tijd aanzienlijk meer 'rechts' dan 'links' werd berichtgegeven. Hieronder een link naar het onderzoek.

Natuurlijk zal Geen Stijl het daar niet mee eens zijn, maar die baseren hun meningen dan ook niet op onderzoek, maar op onderbuikgevoelens en politieke voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is maar weinig nieuws op tv wat niet links-gemanipuleerd is.
Media als Geenstijl/Powned en Elsevier bijvoorbeeld zijn dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De media hebben allemaal hun eigen linkse en rechtse kanten. Eerste vraag is dan meteen: wat is links? Ikzelf vind mijn politieke opvattingen overwegend links, maar in een aantal punten ben ik ook zeer rechts. Wat mij opvalt is bijvoorbeeld Wilders het kabinet links noemt, terwijl dit kabinet in mijn ogen behoorlijk rechts en conservatief is (misschien omdat alle andere partijen links van Wilders staan?). Dat verwijt wordt ook gemaakt naar de media die het meeste uitzenden, vooral omroepen als de VARA. Ik denk dat er over het algemeen gemengde geluiden te horen zijn, uit christelijke, rechtse en linkse hoek. En het ene medium is zorgvuldiger met haar bronnen dan de andere. Dat heeft weinig met links en rechts te maken, maar met kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
80% van de zich journalisten noemende figuren hebben een pvda, groenlinks en sp achtergrond. De Elsevier is een van de weinige niet linkse tijdschriften, maar die paar grote dagbladen zijn hoofdzakelijk links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit van de Telegraaf gehoord? Was altijd al rechts,in de 2e wereldoorlog zelfs zo rechts,dat ie na de oorlog een tijd verboden is geweest.