Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Was het vroeger normaal om in Nederland 6/7 kinderen te hebben?

Toegevoegd na 7 minuten:
( in de jaren 70/80 )

Toegevoegd na 8 minuten:
voor mensen zonder geloof

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In het katholieke zuiden was het tot begin jaren 60 vrij normaal om een heel groot gezin te hebben, daarna nam het aantal kinderen per gezin snel af. Dat kwam door de seksuele revolutie en het beschikbaar komen van 'de Pil'.

Mensen 'zonder geloof' waren er niet zo veel, veruit de meeste mensen waren of katholiek, of van een hervormde stroming. De hervormden waren er een stuk eerder bij met de voorbehoedmiddelen dan de katholieken.

In de jaren 70/80 waren gezinnen met 6/7 kinderen, zeker onder mensen zonder geloof, een uitzondering. De meeste gezinnen bestonden in die periode uit 2 ouders en 2 kinderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

alleen in de christelijke huisgezinnen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met vroeger? Twintig jaar geleden, zestig jaar geleden, middeleeuwen?

Ja, want je had niet zoveel anders qua anticonceptie als periodieke onthouding en kinderen konden jou later verzorgen als je zelf het werk niet meer kon doen om aan eten te komen (veel vroeger).

In katholieke/christelijke gezinnen bleef dit langer normaal dan in andere gezinnen. De pastoor kwam langs als het te lang duurde voor er een volgend kind kwam.

Op de biblebelt komen grote gezinnen nog steeds voor (streng christelijk).

Toegevoegd na 39 minuten:
Na je aanvulling: nee zelfs toen was dat al niet meer zo normaal want de pil is er al vanaf de jaren 60.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn excuus ik bedoel in de jaren 70/80 en zonder echt een heel erg geloof
het was vroeger normaal om gezinnen te hebben met 18, 20 of meer kinderen.

dat was zo bij rooms katholieken en bij gereformeerden.

daarna werd het iets minder en kwamen er gezinnen met ongeveer 6 kinderen.
en mensen met een minder zwaar geloof hadden 2/3 of 4 kinderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18 of 20 waren grote uitzonderingen, meestal ging 'het machientje stuk' na een stuk of 10, 11.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt dacht ook al
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier moet ik jullie toch even ernstig tegenspreken, ik weet niet meer welke jaartallen, maar ouders van mijn school-vriendinnetjes kwamen uit gezinnen en ik LIEG NIET, uit gezinnen van 24 kinderen, van beide kanten, ik heb hier nog zo om gelachen als ik aan de verjaardagen dacht, die die familie moest vieren met 24 eigen kinderen en 24 aangetrouwde en xx kleinkinderen!!! arme moeders/arme vrouwen waren hun hele leven zwanger en aan het werk en waarom ? de gezinnen van 18/10 of meer waren uit de tijd van mijn ouders, het waren geen uitzonderingen, nee mijn vader was er 1 van 7, zij waren een uitzondering met slechts 7 zonen in een zeer gereformeerd nest!
mijn moeder totaal andere kwestie, slechts 2 en 10jaar later een nakomertje, zij hingen geen geloof aan en hadden dus ook geen pastoor of dominee die wekelijks langs kwam al dan niet op de koffie of er weer een boreling op komst was! ** mijn ouders werden in 1925 en 1926 geboren toen waren die hele grote gezinnen dus, daarna werd het iets minder, maar ik weet niet wanneer precies en een ander antwoord vertelt over de bijbelbelt (gelderland/putten) waar nog steeds grote gezinnen leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
studentje57: mijn excuus ik bedoel in de jaren ´70/80 en zonder echt een heel erg geloof fijn de juiste feiten op een rijtje: in de jaren ´70/80 was 2,3,4,5,6 kinderen heel normaal, buiten zware geloven/ kerken en dus pastoors en dominees!
mijn informatie hierboven is correct, maar niet uit ´70/80.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24 kinderen is WEL een uitzondering jodokus! Ik ken helemaal niet van zulke gezinnen als ik kijk naar mijn opa's oma's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we kunnen natuurlijk WELLES/NIETES blijven roepen, maar ondertussen ben jij bijna 20 jaar jonger dan ik, dus laten we het dan eerst eens over generaties hebben...
wanneer leefden jouw opa´s en oma´s ?
Dat was met name in de christelijke gezinnen gebruikelijk. En omdat er vroeger veel meer christelijke gezinnen waren, kwam het veel voor. Daardoor was het heel normaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat was in de jaren 70/80 niet normaal.
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing