waarom moeten alle EU landen bezuinigen?

waarom moeten al die landen ineens bezuinigen, hoe komt dat en wat heeft het veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat ze al jaren lang meer geld hebben uitgegeven dan dat ze in te komen hadden. In de voorgaande jaren was het geen probleem om het tekort uit de financiele markten te halen en aan te vullen.

Door de economische onrust, en onder andere veroorzaakt door het 'bijna bankroet' van Griekenland, is er geen vertrouwen meer in de landen en de kredietwaardigheid. Het is daarmee moeilijker om geld uit de markt te halen als land. Om dit toch voor elkaar te krijgen zullen ze moeten laten zien dat ze een gezond financieel beleid voeren, waarbij inkomsten en uitgaven met elkaar in balans zijn. Daarmee wordt het vertrouwen hersteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het geval van Nederland gaat de motivering voor de bezuiniging als volgt:
"Door de crisis heeft de overheid een tekort van ruim 6 procent van het nationaal inkomen (ruim 36 miljard euro). Dat komt weliswaar door de crisis, maar het CPB heeft bedacht dat driekwart van het tekort als gevolg van de financiële crisis niet vanzelf verdwijnt, oftewel structureel blijft. Het structurele tekort bedraagt dan driekwart van 36 miljard euro (het huidige tekort), dus 27 miljard euro. " (zie bron).

Elk EU land maakt sommen om een begroting te rechtvaardigen.