De meest invloedrijke mensen zijn toch wel de leiders van de wereldmachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Amerika, China en Rusland. En deze landen zijn eigenlijk ook bedrijven.
Maar een bedrijf als Shell, een van oorsprong Nederlands- Brits bedrijf, heeft de grootste bedrijfsomzet van de wereld, en is hierdoor best invloedrijk. Stel je eens voor dat een bedrijf als Shell opeens stopt met hun werk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wereld leider waaronder de president van de USA, in dit geval dus Obama. En de grote bedryven als Shell. Hier draait natuurlyk een groot deel van de economie op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rupert Murdoch heeft een media imperium waarop Berlusconi jaloers kan zijn. Voor zover ik weet gebruikt hij dit niet specifiek om zijn eigen (politieke) doelen na te streven. Maar als hij dit zou willen zou hij groot deel van westerse wereld vrijwel ongemerkt kunnen beinvloeden.

Daarom is hij wat mij betreft de meest invloedrijke persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen de olie en gasbedrijven. Wanneer dat er niet meer is dan heeft toch de wereld een beetje een probleem denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk de president van China. Daar kan Obama niet aan tippen. De USA heeft een grote bek, maar is eigenlijk een zieke man. Niet te hard lopen jongens, anders houdt de USA het niet bij. In ieder land heb je geniën, maar in de USA kunnen die hun vrije gang gaan en soms met een groots resultaat, maar wel ten koste van veel. Dat ging lang goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen we dan toch maar weer goed, met twee Nederlandse vermeldingen in de top-10 grootste bedrijven ter wereld. Shell (OK, Brits-Nederlands) staat zelfs op nummer 1 met een jaaromzet van $458 miljard. Daarmee is Wal-Mart van de eerste plaats verstoten en staat voor het eerst in tien jaar geen Amerikaans bedrijf boven aan de lijst.

Vorig jaar was Shell nog nummer 3, de plek die nu door Wal-Mart wordt ingenomen. Het Amerikaanse zakenblad Fortune maakt de jaarlijkse lijst door vijfhonderd bedrijven te rangschikken aan de hand van hun omzet in 2008.

De titel 'Grootste Bedrijf' zegt overigens niet alles over de winstgevendheid. Exxon Mobil, met een omzet van $442 miljard de nummer twee op de lijst, maakt namelijk bijna twee keer zo veel winst ($45 miljard) als Shell ($26 miljard). Shell kondigde eind mei dan ook een reorganisatie aan en wil 24.000 van de ruim 100.000 banen schrappen.

De top-10 wordt gedomineerd door oliemaatschappijen (zeven van de tien plekken). Naast Shell en Exxon zijn dat BP(4), Chevron (5), Total (6), ConocoPhillips (7) en Sinopec (9).

Die laatste, Sinopec, is het eerste Chinese bedrijf dat in de top-10 staat. Daarmee wordt de angst van veel Amerikanen gevoed dat de Chinezen hun rol als leider van de wereldeconomie gaan overnemen. Maar vooralsnog heeft Amerika nog 140 bedrijven in de lijst en China 37.

ING Groep staat op nummer 8, met een omzet van $226 miljard en een verlies van $1,1 miljard, één plekje lager dan in 2007. Overige Nederlandse bedrijven op de lijst: Rabobank op 165, Ahold 187ste en Philips als nummer 195.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwa invloedrijke bedrijven
Gaat mijn mening uit naar bedrijven zoals Coca Cola en McDonalds. Ze hebben altijd catchy reclames. Ze weten precies wanneer en waar ze hun reclame moeten plaatsen en hoe. Ze zijn actueel en actief.
Daar houden mensen van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op internet circuleren verhalen dat niet de wereldleiders (Obama) de macht hebben, maar de clans daarachter. De clans worden gevormd door de grote geldmagnaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Microsoft...
Bill Gates..