Dat is niet op één moment door één iemand bedacht.
Dat is zeer geleidelijk gegaan, op de verschillende momenten in de verschillende landen. En, de slavernij is weliswaar afgeschaft, maar er zijn nog steeds misstanden te vinden op aarde die deze kwalificatie verdienen. Helaas...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

umm wat dacht je van het idee dat slavernij weleens mensonterend is?

volgens mij was het Abraham Lincoln die in december 1865 na de Emancipation Proclamation uitmondde in het 13e Amendement van de Amerikaanse grondwet. Dit was het einde van gelegaliseerd slavernij althans in de VS

In een aantal landen bestaat er nog steeds een vorm van slavernij, of het nou kinderarbeid, prostitutie of iets anders is.

De waanzin dat mensen zich boven andere mensen mogen stellen en hun hun rechten weg te nemen is helaas een kanker wat heel moeilijk uit te roeien valt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De slavernij zelf wordt door veel landen nog lang na de afschaffing van de handel in slaven in stand gehouden. Door maar steeds groeiende en aanhoudende protesten is het dan uiteindelijk toch zover. Afschaffing van slavernij vindt plaats in
Denemarken - 1803
Engeland - 1834
Frankrijk - 1848
Nederland - 1863
Amerika - 1865
Portugal - 1869
Spanje - 1886
Brazilië - 1888
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denemarken had geen kolonische en was geen echte handelsnatie, dus was slavernij afschaffen een formaliteit. In de US leidde de afschaffing van de slavernij in het Noorden tot een burgeroorlog met het Zuiden (De Confideration) Opvallend is, dat Nederland zo relatief laat de slavernij heeft afgeschaft en daar ook zo actief en lang aan heeft meegedaan. In Engeland was in 1807 de slavenhandel al verboden.

De christelijke wereld steunde de slavernij (god zegt in de bijbel immers dat zwarten zijn veroordeelt tot ondergeschiktheid, en dat kwam goed uit, want toen de bijbel geschreven werd waren er veel zwarte slaven in de regio aan het werk). De libertijnen gemeenschap heeft zich er altijd tegen verzet.

Nu was in Europa zelf de slavernij niet zo verbreid, maar onderhorigheid bestond nog gedurende de gehele middeleeuwen. Onderhorigheid is ongeveer wat met name Blackjag bedoelt met misstanden uit onze tijd in sommige landen, in tyheorie iets minder 'erg' dan slavernij, maar in de praktijk voor de onderhorige niet veel verschillend.
Slavernij? wat dacht je van dienstplicht b.v. o.a nog altijd in duitsland, ga eens kijken wat dienstplicht voor mensen die daar niets voor voelen betekent, zoals je studie afbreken je baan kwijtraken, je leven verliezen. zeeeer laag soldij, gedrild worden, dingen moet leren, b.v. mensen doodschieten man tegen man gevechten met wapentuig zoals geweer dolk enz. , nog niet zo lang geleden ook nog in ons land, niet gelijk beginnen te krijsen maar even nadenken en kijken naar de feiten.