Is een Nederlandse wooncoöperatie een vorm van sociaal wonen?

Wij kennen in België vooral een private huurmarkt. Het bestand aan sociale woningen is slechts 6%. In Nederland is het aantal sociale woningen naar verluidt veel hoger (11%?).
Komt dit doordat bv. vele woningen verhuurd worden door wooncoöperaties?
Zo ja : hoe wordt de huurprijs dan bepaald? Bv. bij sociale woningen in Vlaanderen) wordt deze bepaald op basis van marktwaarde ( de huur die je voor dezelfde woning zou betalen op de private huurmarkt) en gecorrigeerd via het inkomen (Vlaanderen : we werken met een platform van 1/55 van je jaarinkomen, meer huur mag je niet betalen)?

11 jaar geleden

Het beste antwoord

In Nederland zijn er ongeveer 2,4 miljoen woningen die door woningcorporaties worden verhuurd. Dat is 75% van het totale aantal huurwoningen en 32% van de totale woningvoorraad in Nederland.

Sinds de jaren '90 is de rol van de corporaties veranderd: ze krijgen (vrijwel) geen subsidies meer en zijn verzelfstandigd. Hun kerntaak is onveranderd gebleven: het bieden van goede, betaalbare huisvesting aan mensen die daarin niet zelf kunnen voorzien. De laatste jaren worden door de woningcorporaties steeds meer woningen verkocht.

De huurprijzen worden berekend aan de hand van een puntensysteem: voor zaken als ligging, omgeving, oppervlakte en voorzieningen worden punten toegekend. Hoe meer punten, hoe hoger de huurprijs. Wie teveel huur moet betalen in verhouding tot zijn/haar inkomen, kan aanspraak maken op huurtoeslag. Dat bedrag wordt automatisch in mindering gebracht op de huurprijs.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bijlage 2: het eerste deel gaat over de landelijke cijfers (2008), het tweede deel heeft specifiek betrekking op Amsterdam, waar het aantal sociale huurwoningen veel groter is dan landelijk.

Toegevoegd na 9 minuten:
PS: in Nederland kennen we geen coöperaties maar corporaties. Vroeger waren dat verenigingen en stichtingen, nu nog (vrijwel) uitsluitend stichtingen.
Pieter2011
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
ok, corporaties....
zijn er ook woningen die privaat verhuurd worden en zo ja, geldt daar dan ook het puntensysteem?
liveisgreat
11 jaar geleden
ik bedoel met privaat : een privépersoon die zijn eigen patrimonium verhuurd... Mag die zelf de huurprijs bepalen of moet die ook een bepaalde regel volgen...
Pieter2011
11 jaar geleden
Ja, ook particuliere verhuurders moeten zich aan het puntensysteem houden. Maar wanneer de woningen boven de puntengrens van de sociale huursector uitkomen (d.w.z. dat de huur meer dan € 664,66 bedraagt), is de verhuurder vrij om zelf de huurprijs te bepalen. Huurders die vinden dat ze teveel betalen kunnen naar de Huurcommissie of naar de Kantonrechter stappen. In Nederland is die hele sociale huursector een enorm probleem. Mensen zijn met een laag inkomen in een goedkope huurwoning gaan wonen en blijven daar wonen, óók als hun inkomen gigantisch is gestegen. Dat komt vooral omdat er schaarste is aan huurwoningen tussen 664,66 en 1.100 euro. Daar wordt niet genoeg aan verdiend, vinden de verhuurders. Ook zijn er veel gebieden waar de koopprijzen van woningen onbetaalbaar zijn. En dus blijft iedereen zitten waar-ie zit...
liveisgreat
11 jaar geleden
heel interessant antwoord, bedankt. ik heb inmiddels een nieuwe vraag gesteld over wooncorporaties. wilde ze in een reactie aan jou stellen, maar het gaat in feite over een nieuw thema, dus..
liveisgreat
11 jaar geleden
het is niet omdat je als enige antwoord gaf dat ik het ook het beste vindt, een beter antwoord is er m.i. gewoon niet....:)