Natuurlijk zijn mannen even waardevol als vrouwen. Tegenwoordig zijn vrouwen ook heel goed in staat om hun eigen zaken te regelen en staan op sportief gebied ook behoorlijk hun mannetje.
Deze hoffelijkheid komt uit een tijd waarin vrouwen minder kwaliteiten toegekend werd. Ook waren vrouwen minder praktisch gekleed (korset, hoepelrok etc.) De vrouwen waren het "zwakke" geslacht. De mannen waren ervoor om voor de vrouwen te zorgen. De vrouw zorgde voor de kinderen en het huishouden. Uit die tijd komen nog meer regels die vandaag de dag minder opgaan. Vrouwen zijn in deze tijd ook prima in staat om de kost te verdienen of op een etentje te trakteren.
Maar toch zullen vrouwen er geen bezwaar tegen hebben dat zij samen met hun kinderen eerst gered worden, want op zo'n moment geldt voor de vrouw (de moeder in dit geval) toch dat zij er in deze situatie voor hun kinderen willen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Vanuit het oergevoel. Vrouwen zijn de enige die kinderen kunnen krijgen. Van mannen hebben we er dus minder nodig, want die kunnen meerdere vrouwen bezwangeren.

Het is dus niet geheel rationeel gezien onze huidige wereld waarin we leven. Maar gezien naar het ontstaan van de mensheid dus wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10 moet dit al zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ahw dank je wel :-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft gelukkig een oergevoel :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Ik voel me groeien":-)
Met beerg eens

En het heeft denk ik ook te maken, dat de man sterker is en dus meer kans om te overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Zijn vrouwen echt zwakker of zit dat alleen maar in ons hoofd geramd door de traditionele gedachten die nu nog steeds worden overgebracht op kinderen? Is lichamelijke sterkheid te compenseren met geestelijke sterkheid? Of is dat weer een ander thema? Misschien zijn er dan wel een hoop vrouwen sterker dan een boel mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook hier naar mijn idee. Vanuit de gedachte van de oermens is dit idee, de vrouw is zwakker, enigszins niet juist. De verschillen tussen man en vrouw waren toen veel kleiner dan tegenwoordig. Maar of koolwitje het hier mee eens is.... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@konijn, dat zit in je hoofd geramd ;)
Ook hier eerst de zwaksten, en dat zijn vrouwen en kinderen...

Mannen zijn evolutionair minder, één man kan een hele school bevolken zeg maar, hij kan 100 vrouwen of meer van nakomelingen voorzien, dus mannen kunnen veel makkelijker evolutionair gezien, gemist worden... Ook al een reden om vrouwen en kinderen eerst te redden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Je hebt vast gelijk, maar ik voel altijd meteen ergernis opkomen als ik als vrouw zijnde als zwakker wordt bestempeld. Ik vind mezelf best wel sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik wel, maar toch, mannen zijn sneller in lopen en sterker in tillen en zo... Er zijn uitzonderingen, maar we hebben het niet over uitzonderingen hier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit de gedachte van de oermens is dit idee, de vrouw is zwakker, enigszins niet juist. De verschillen tussen man en vrouw waren toen veel kleiner dan tegenwoordig.
Snuffel
14 jaar geleden
Inderdaad!
Snuffel
14 jaar geleden
Zijn vrouwen echt zwakker of zit dat alleen maar in ons hoofd geramd door de traditionele gedachten die nu nog steeds worden overgebracht op kinderen? Is lichamelijke sterkheid te compenseren met geestelijke sterkheid? Of is dat weer een ander thema? Misschien zijn er dan wel een hoop vrouwen sterker dan een boel mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is echt zo. Mannen zin goed in bouwen enzo en vrouwen houden meer alles netjes.
Snuffel
14 jaar geleden
Ik twijfel daar echt over. Of dat niet gewoon 'tussen de oren zit'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@konijn... Vrouwen zijn veel en veel sterker dan mannen, wat mannen aan spierkracht extra hebben, missen ze aan tact en overlevings-intelligentie...
Snuffel
14 jaar geleden
Geïndoctrineerd door de samenleving zeg maar.
Snuffel
14 jaar geleden
He, we schreven tegelijkertijd een reactie. mijn laatste reactie is een aavulling op die daarvoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen zijn nu eenmaal geen mannen. In communicatieve beroepen zie je veel vrouwen en in de bouw zie bijna alleen maar mannen. Dit komt niet omdat de samenleving heeft gezegd dat alleen mannen goed zijn om in de bouw te kunnen werken, maar vrouwen kiezen hier gewoon niet voor.
Snuffel
14 jaar geleden
Volgens mij kiezen ze er niet voor om de reden die ik net zei. Onbewuste indoctrinatie van bepaalde normen en waarden.
Snuffel
14 jaar geleden
Hoewel ik denk dat je door geestelijke kracht je lichaam soms ook sterker kan worden. Als je bijvoorbeeld je kind moet redden, schijn je als vrouw zelfs een auto op te kunnen tillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als vanuit het oergevoel komt dat vrouwen en kinderen (waar wel logica in zit) als eerste te redden, dan klopt het toch niet dat de zwakkeren zullen overleven.
vanuit het oergevoel overleven de sterksten. om het leven door te laten gaan zullen vrouwen en kinderen wel als eerste gered moeten worden.
Wat Beerg zegt en ook omdat het vroeger toch de vrouwen waren die voor de kinderen zorgden.
De kinderen moesten dus samen met hun moeder eerst gered worden,wie moest er anders voor ze zorgen ?
In deze tijd is dat natuurlijk anders,vaders kunnen net zo goed voor hun kinderen zorgen.Maar dan blijft het antwoord van Beerg nog overeind voor deze tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
+ van Konijn
Vrouwen en kinderen eerst is een bekende uitspraak die stelt dat vrouwen en kinderen eerst gered moeten worden (in tegenstelling tot "iedereen voor zichzelf"), als niet alle personen uit een groep mensen in veiligheid kunnen worden gebracht. De uitvoering van dit principe gebeurde tijdens het zinken van de Birkenhead in 1852, hoewel de uitspraak pas in 1860 werd bedacht. Hoewel het nooit werd opgenomen in de internationale scheepswet, werd de uitspraak populair door het gebruik op de RMS Titanic in 1912, waar als gevolg van dit principe, 74% van de vrouwen aan boord werd gered, 52% van de kinderen en slechts 20% van de mannen.

Maar onderzoek wees nadien uit dat vele reddingsboten slechts halfgevuld waren. Vele vrouwen durfden niet plaats te nemen in de reddingsboten, zo hoog boven het donkere water, om dan nadien weg te roeien in de ijzige nacht. Hieruit volgde de conclusie dat een mix van beide geslachten soms noodzakelijk is. Mensen in nood hebben behoefte aan sterke personen die vertrouwen geven, kracht uitstralen en/of leiding kunnen nemen. Dat hoeven niet altijd mannen te zijn. Een jonge sportieve vrouw die als eerste gered wordt uit een hachelijke situatie, kan de aanzet zijn voor anderen om haar voorbeeld te volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal vast wel voortkomen uit het gevoel dat de man de baas van het gezin is en deze moet beschermen en zo nodig zich opofferen om het voortbestaan van dat gezin te bewerkstelligen.

En het voelt ook gewoon juist. Je bent wel een schoft als je een weg baant naar de reddingsboot door de vrouwen aan de kant te ellebogen.

Toegevoegd na 1 minuut:
aanvullend hierop: Als het ieder voor zich zou zijn zouden alle vrouwen en kinderen pas als laatst aan de beurt komen, simpelweg omdat mannen fysiek wat sterker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een man zal automatisch vrouw en kinderen beschermen dus die eerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor de voortplanting zijn de vrouwen het belangrijkste , met een man kan je meerdere vrouwen bezwangeren, maar met 1 vrouw is de mensheid tot ondergang gedoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen zijn de toekomst, vrouwen zijn het sterktste ras.