Als je ouder bent van een kind dat in de VS is geboren heeft hij/zij dan het recht om een amerikaanse burger te zijn? en de ouders ook?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een kind dat in de VS is geboren heeft op grond van de Amerikaanse Grondwet de Amerikaanse nationaliteit (ius soli, recht van de grond). Op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap heeft het kind ook de Nederlandse nationaliteit, omdat een van de ouders Nederlander is (ius sanguinis, recht van het bloed).

Als de Nederlandse ouder niet in de VS is geboren, heeft deze ouder niet de Amerikaanse nationaliteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord, mogen de ouders wel de nationaliteit aanvragen omdat het kind daar geboren is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik niet. Ik ken het Amerikaanse nationaliteitsrecht onvoldoende. Misschien heb je hier iets aan?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fourteenth_Amendment_to_the_United_States_Constitution
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima bedankt, beste antwoord