Wat zijn de gevolgen voor de uitslag als je niet stemt?

Gaat je stem dan ergens anders naar toe?

Dat je niet moet zeuren, weet ik inmiddels. Ik ben een linkse stemmer, maar geen van de linkse partijen heeft momenteel een dusdanig programma dat ik me in 1 kan vinden. Dus wil ik dit keer maar gaan overslaan. Een anti-stem op PVV vind ik ook nutteloos.
Uiteindelijk blijft het toch een gevecht tussen links of rechts. En daarin blijft het land ongeveer evenwichtig verdeelt.

Toegevoegd na 48 seconden:
Misschien een 2e vraag: wat is het verschil (op de uitslag) tussen blanco stemmen en niet stemmen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch jammer als je niet gaat stemmen, want je hebt dan geen invloed. Heb je de partijprogramma's van de partijen in je eigen provincie goed bekeken? In mijn provincie is er bijvoorbeeld een partij die veel wil investeren in de verbetering van het openbaar vervoer in die provincie.
Dat vind ik zelf erg belangrijk en daarom ga ik op die partij stemmen.

Het beste antwoord

als je niet stemt, gaat je stem dan ergens anders naartoe?

nee er is niet een partij die kan zeggen: he moet je eens kijken, deze man heeft niet gestemd, dus hup die gaat naar ons toe, ofzo.

ok even een rekenvoorbeeld:
er zijn 2 partijen en 5 mensen.
3 mensen stemmen op A en 1 op B, en 1 (jij) stemt niet.
dan is de uitslag 75% voor A en 25% voor B.
als de 5e persoon op A had gestemd, was de verdeling 80%-20% en als de 5e persoon B had gestemd was het 60%-40%.

Dus als persoon 5 zijn stem 'evenwichtig' zou kunnen verdelen zoals jij beschrijft, dan zou het
gemiddeld dus 70%-30% zijn.
Maar je kan je stem nou eenmaal niet verdelen, dus je kiest ervoor om niet te stemmen en de uitslag is dan dus
75%-25%
Partij A heeft dus het voordeel in dit geval.

Verder is bij blanco stemmen hetzelfde aan de hand.
Het enige verschil is het opkomstpercentage en
de 'psychologische' waarde van de stem.
In het voorbeeld is de opkomst 80%, zou je blanco stemmen dan zou de opkomst 100% zijn.

Er zijn dan wel 20% blanco stemmen genoteerd.
Dit percentage kan dan weer reden zijn om wat dingen goed tegen het licht te houden. Als 20% van je land blanco stemt is er toch iets aan de hand..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je uitleg... + hiervoor.
Dus tussen die miljoenen stemmers, val ik in het niet ver achter de komma?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kiesdeler verandert als je blanco stemt, want je stem telt dan wel degelijk mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excuus: hij telt mee voor de opkomst.

Andere antwoorden (5)

je stem wordt dan uberhaupt niet meegeteld.. het is niet dat je stem dan maar ergens wordt bijgevoegd..

je kan aan de andere kant wel je stem 'aan iemand geven'? dat je vraagt aan bijvoorbeeld je partner of je moet stemmen waar hij op stemt.
Uiteraard vind ik dat zelf stemmen nogsteeds belangrijk is, maar je stem aan iemand geven kan een alternatief zijn. Of niet stemmen uiteraard, maar dat is zonde in mijn ogen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja stemmen is wel belangrijk. Maar geen van de partijen verdient momenteel mijn stem. Ik vind mijn stem waardevol en wil die alleen geven aan een partij die hem ook (in mijn ogen) verdient.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@loenie, waarop moet ik dan stemmen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke partij dan?
Ik heb ooit 1x een tegenstem uitgebracht (voor Pim Fortuyn), op de PvdA. Die hebben hun verlies zo slecht opgepakt dat het toen absoluut niet mijn stem waard was geweest. Nu is PvdA zeker geen optie en doen ze het wat mij betreft veel te slecht.
Anti-stemmen doe ik dus niet (meer)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee sorry, D66 zijn voor een 2e kerncentrale.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar mijn vraag hier. Nu blijkt uit het antwoord van bananenman dat er nagenoeg geen verschil is tussen een blanco stem of niet stemmen. Niet als je miljoenen stemmers hebt. ik als persoonlijk geeft dan geen verschil.
Kristal
13 jaar geleden
Kan je bij jou op Mensenspirit stemmen GD?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik ben ook een personenstemmer. De personen van de 2e kamer ken ik. Maar van de 1e kamer niet. En dus kan ik niet op de persoon stemmen dit keer. Ik probeer ze te lezen vanwege hun hart op de goede plek. Rozenmuller weg, marijnissen weg, halsema weg, ...
Een verschil tussen blanco stemmen ( helemaal niks aankruisen op het stembiljet) en niet stemmen is er feitelijk niet. Enige verschil is dat de blanco stem wel wordt meegeteld voor het berekenen van de opkomst. Echter voor de einduitslag maakt het geen verschil.

Als je niet gaat stemmen gaat je stem niet ergens anders naar toe. geen zorgen. Je kunt dan alleen geen invloed uitoefenen op de uitslag van de stemming.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel verschil tussen niet stemmen en blanco stemmen. Bij blanco stemmen telt je stem mee voor de kiesdeler, bij niet stemmen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excuus: hij telt mee voor de opkomst.
Nee, je stem gaat nergens anders naartoe. Je moet niet gaan stemmen omdat je het 'belangrijk' vindt om te gaan stemmen, maar alleen als je gemotiveerd bent om een bepaalde partij je mandaat te geven. Stemmen is alleen belangrijk als je daarmee daadwerkelijk iets hoopt te kunnen veranderen.
En natuurlijk mag je wel zeuren als dingen straks niet gaan zoals je had gewild. Sterker nog, juist als je wel stemt mag je niet zeuren.
Als er op de menukaart niets staat wat je lekker vindt hoef je niets te eten, zo simpel is het. En dat zal niemand je kwalijk nemen. En laat je vooral niet opdringen voor of tegen een bepaalde partij te stemmen, zoals hierboven gebeurt.
13 jaar geleden
https://www.uheefthetvoorhetzeggen.nl/veelgestelde-vragen/ - daar staat veel info.
Ik heb zelf ooit eens bewust blanco gestemd, als signaal.
Ik weet dat geen enkele partij precies al mijn punten uitdraagt dan wel kan garanderen, omdat ik een individu ben en een partij vaak 'gemiddelder' standpunten heeft, of juist standpunten laat verwateren om te kunnen regeren.
En soms is het een keuze tussen blanco stemmen en 'de minst slechte keuze', waarbij ik op de partij stem die me het minst slecht lijkt, puur om partijen die me echt tegenstaan een beetje tegenwind te geven.
Maar hoe zulke keuzes voor jou uitvallen, moet/mag je zelf bepalen - stem als je invloed wilt hebben en accepteer dat jouw partij misschien toch dingen anders gaat aanpakken dan ze nu van plan zijn; stem niet als je denkt dat het niet uitmaakt, en accepteer dan ook dat je geen invloed hebt en mopper niet dat 'ze' niet naar je luisteren.
De ideale partij bestaat denk ik voor weinig mensen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee gevolgen:

-Jij bepaalt niet meer over de politiek
-Andermans stem wordt belangrijker

Dat tweede punt zullen veel mensen niet begrijpen. Maar stel je eens voor dat in een klas vijf mensen mogen stemmen op een nieuwe president. Élk uitgebrachte stem kan heel veel verschil maken, een verschil van één stem kan al voor een andere uitslag zorgen. Alle vijf de mensen zullen dus ook gaan stemmen.

Stel dat nu in plaats van vijf mensen, er vijftien mensen mogen stemmen op een nieuwe president. Nu maakt één stem minder uit, omdat het aandeel slechts 1 op 15 is, in plaats van 1 op de 5.

Als jij niet stemt, hebben andere mensen juist meer invloed.
Als heel Nederland niet stemt, en alleen ik en mijn ouders, bepalen wij dus gewoon de winnaar.

Je hoeft het niet helemaal eens te zijn met een partij, het is ook belangrijk of dit nieuwe kabinet een meerderheid of minderheid krijgt in de eerste kamer of juist niet, hier heb jij ook invloed op.

Ik zeg: Stem!