Waarom was vroeger zout zo kostbaar?

Hoe kan het dat zout zo kostbaar was terwijl dit in de zeeën en oceanen zoveel voorkomt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Uit zeewater kon niet voldoende zeewater worden gehaald. Dat is eigenlijk nog steeds zo. Dus moest het in zoutmijnen worden gedolven. Een zeer kostbaar en gevaarlijk karweitje, de mijnwerkers hadden een kort leventje met zo een baan.
Het spul is slecht voor je lichaam in de mijnen en de gereedschappen oxydeerden weg waar je bijstond.
Dus duur en zeldzaam....

Toegevoegd na 31 minuten:
Maar ik schrijf wel wat heel vreemds in de eerste zin.
De tweede keer 'zeewater' moet natuurlijk 'zout' zijn :)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mensen vonden vroeger zout wel erg belangrijk. Het werd namelijk gebruikt als conserveringsmiddel. Dit betekent dat het gebruikt werd om het eten langer houdbaar te maken. Zo kon je bijvoorbeeld vlees veel langer bewaren. Ook toen al gebruikten mensen het zout om hun eten lekkerder te laten smaken. Dus er was veel vraag naar zout terwijl er geen of weinig zout per schip binnenkwam. Dit zorgde ervoor dat het zout zo ontzettend duur was. Het kwam daarom eerst alleen bij de hele rijke mensen op tafel te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bewerken van water zodat het zout er uit komt en ook nog gezuiverd is, is een complex en duur proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord van Antwoordman lijkt me heel goed, dus daar heb ik niets aan toe te voegen. Maar mocht je een keertje niets te doen hebben en een echt uitgebreid antwoord op je vraag willen...