Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst. De ruim 400 Nederlandse gemeenten hebben de wettelijke taak om de gezondheid van burgers te bevorderen en beschermen tegen ziekten en calamiteiten. Deze taak is neergelegd bij de GGD.
Amadea
11 jaar geleden
GGD is er om ‘de volksgezondheid in het werkgebied te beschermen en te bevorderen’. De GGD is echter geen huisarts of ziekenhuis die zorg leveren aan individuele burgers. De GGD zet vooral in op maatregelen die de gezondheid van grote delen van de bevolking en risicogroepen beschermen. Dus bijvoorbeeld preventieve maatregelen als vaccinaties, de medische hulpverlening als er een ramp gebeurt, onderzoek naar de gezondheid van grote groepen mensen of voorlichting over gezondheidsrisico’s als slechte voeding of onbeschermd vrijen. Dit wordt ook wel publieke gezondheidszorg genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ruim 400 Nederlandse gemeenten hebben de wettelijke taak om de gezondheid van burgers te bevorderen en beschermen tegen ziekten en calamiteiten. Deze taak is neergelegd bij de GGD. De “GGD” zelf staat voor Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst. De GGD’en vormen een landelijk dekkend netwerk.

Ze doen heel veel.
crisisopvang, alcoholmatigingsbeleid promoten, bronnen van infectieziekten opsporen, drugspoliklinieken beheren.

Hier vind je een volledige lijst:
http://www.ggd.nl/over-ggd-nederland/producten-en-diensten/

Producten en diensten
Alfabetisch overzicht van de producten en diensten van alle GGD'en. Neem voor meer informatie contact op me je regionale GGD.