Waarom vinden mensen het fijn om andere mensen advies te geven?

Een vriend van mij denkt hier overigens heel anders over. Hij vraagt niemand om raad, omdat hij denkt dat hij diegene dan lastig valt. Maar het geeft mensen toch juist een goed gevoel als ze iemand hebben kunnen helpen? Of heb ik dat mis?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ergens een lichte vorm van betweterigheid en soms omdat wijsheid etaleren de ijdelheid streelt en soms uit dommigheid , omdat men niet kan nuanceren en soms in alle nederigheid dat het misschien een aanvullend advies kan zijn.Dus de motivatie is voor vele personen totaal verschillend
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Soort vaderlijk instinct: iemand willen behoeden voor fouten die je zelf gemaakt hebt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zoals je zelf al aangeeft het geeft een goed gevoel als je iemand kan helpen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het geeft een goed gevoel om een onbaatzuchtige daad te doen. Iemand te helpen zonder er iets voor terug te krijgen.

Daarnaast denk ik dat veel mensen het koketteren met de eigen kennis en ervaring ook leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik wil graag helpen, want dan hoop ik dat ik ook om advies kan vragen wanneer ik het nodig heb.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Advies geven om iemand te kunnen behoeden voor fouten die ik zelf bijvoorbeeld al eens heb gemaakt.

En natuurlijk is het ook fijn om iemand te kunnen helpen die erom vraagt.

Wat die vriend betreft, als hij eerst vraagt of iemand hem ergens mee kan helpen of dat ie advies nodig heeft en die andere zegt ja hoor dan valt ie hem/haar er ook niet mee lastig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet het, dat heb ik hem ook al gezegd...
Zowel in het dagelijks leven als op deze site merk ik dat ik het prettig vind om andere mensen advies te geven en te steunen. Op een site als deze wordt gevraagd, dus je mag er van uit gaan dat deze mensen graag een goed antwoord willen hebben. Als ik denk nog iets aan een vraag toe te kunnen voegen probeer ik naar eer en geweten te antwoorden. Krijg ik daar een complimentje voor in de vorm van een duimpje of als mijn antwoord tot beste antwoord wordt gekozen, geeft dat een goed gevoel. In het dagelijks leven is de hulpvraag moeilijker. Het makkelijkste is als mensen je hulp inroepen. Soms doen mensen iets waarbij ik denk dat ik ze kan helpen, maar dan merk je aan de reacties dat dit niet op prijs wordt gesteld. Ook willen mensen soms hulp maar durven dat niet te vragen. Je komt er pas te laat achter. Dit geeft je een schuldgevoel. Het is het makkelijkste als mensen zelf aangeven dat ze hulp nodig hebben. Je valt met deze vraag heus niemand lastig. De mensen vinden het over het algemeen vervelend als ze horen dat iemand hulp nodig had, maar dit niet durfde te vragen. En de vrager mag er van uit gaan dat de meeste mensen het ook wel zullen zeggen als het ze niet uit komt om te helpen.