Op wikipedia staat hetvolgende:

De of het Neude

Een bekend maar recent twistpunt is het lidwoord dat gebruikt moet worden voor de naam Neude. Al in boeken uit 1674 werd er in het Nederlands naar het plein gerefereerd als "de Neude". Op nog oudere stadsplattegronden wordt het lidwoord de gebruikt, daarop en in het Stad-Utrechts wordt de Neude tevens wel aangeduid als "de Neu". Gebruik van het lidwoord het wordt in 1995 door kenner van en publicist over het Stad-Utrechts B.J. Martens van Vliet als "zeer fout" bestempeld. Ook in sagen wordt "de Neude" gezegd.

Tegenwoordig wordt tevens de vorm "het Neude" gebruikt zoals ook blijkt uit de opkomst van de vorm "het Neude" in boeken sinds 1973 en uit hoe vaak beide vormen in de praktijk op het internet worden gebruikt.

(Ik zei zelf ook altijd het Neude)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is De Neude en de Neude heeft zelfs een eigen website:
http://www.neude.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goh, je hebt gelijk. Iedereen die ik ken spreekt altijd over "het Neude".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zijn ze in de war met HET Vreeburg ?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb net even op Internet gezocht. "De Neude" geeft ongeveer 1500 treffers. Een deel daarvan is echter van mensen die "De Neude" als achternaam hebben. Ik heb niet geteld hoeveel treffers overblijven als je die achternamen niet meetelt. "Het Neude" heeft ongeveer 500 treffers. Kennelijk is het dus helemaal niet zo uitzonderlijk om "het Neude" te zeggen.
Het is de neude
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar de volgende adressen. Het is gewoon Neude zonder de of het.

Le Journal B.V.
Neude 32
3512 AG Utrecht
(030) 2364839

Tapperij De Luifel
Neude 35-36
3512 AG Utrecht
(030) 2311632
http://www.luifelutrecht.nl/

Studentencafé 't Neutje
Neude 30
3512 AG Utrecht
(030) 2322458
http://www.studentencafeneutje.nl/
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard is het zonder lidwoord ervoor. Maar wat wil je dan zeggen als je naar de Neude gaat? Ik ga naar Neude?
Ivana
12 jaar geleden
Afgaande op de vraag is het "Neude". Als de vraag was geweest: wat zeg je: naar de Neude of naar het Neude, dan is het antwoord: de Neude
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als er wordt gevraagd of het 'de tafel' of 'het tafel' is, dan zeg jij: "het is gewoon tafel"?
De vraag is juist: DE of HET !