Waar betekenen de volgende Zwaailichten?

Wie kan mij vertellen waarvoor blauwe, oranje, groene en rode zwaailichten voor dienen? Ik weet blauw en oranje wel een beetje, maar wie kan dit aanvullen? En de rode en de groene zag ik op wagens, maar daar stonden geen strepen of iets dergelijks op. Waarvoor zijn die? BVD

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
29.9K

Antwoorden (2)

Blauw/oranje en groen gelden bij hulpverleningsvoertuigen zoals politie, ambu en brandweer. Blauw bij spoed, oranje bij bijvoorbeeld afzettingen en groen als er sprake is van een zogeheten commandovoertuig.
Verder mogen er tig organisaties oranje zwaailichten voeren voor hun werkzaamheden, denk aan bergers, anwb, rws etc etc etc
Rode zwaailichten ben ik recent niet tegen gekomen, of het moet op oldtimers en usa brandweer/politievoertuigen zijn die in Nl rondrijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn in Nederland maar 3 kleuren 'wettelijke' zwaalichten: blauw, groen en geel. Alleen blauwe zwaailichten die in combinatie met een meertonige hoorn worden gebruikt, maken van een voertuig een voorrangsvoertuig.

Hieronder een overzicht van wie ze mag gebruiken:

"Blauw zwaailicht
Blauwe zwaailichten worden alleen gebruikt voor dringende taken die worden uitgevoerd door de politie, brandweer en diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, zoals een ambulance.

Groen zwaailicht
Groene zwaailichten mogen alleen worden gebruikt door het commandovoertuig dat hoort bij de politie, brandweer of ambulance.

Geel zwaailicht
Een geel zwaailicht mag alleen gebruikt worden om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie, zoals het takelen van een auto met pech. Het voeren van gele zwaailichten geeft geen voorrangsrechten.

U hoeft geen vergunning of ontheffing aan te vragen voor het gebruik van een geel zwaailicht. Het gele zwaailicht mag gebruikt worden op het daartoe bedoelde motorvoertuig bij:
het verlenen van hulp op of langs de weg;
werkzaamheden aan, op of rondom wegen, inclusief sneeuwruimen en het strooien van gladde wegen;
hulpverlening aan voertuigen en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
het vervoer van een ondeelbare lading (bijvoorbeeld een graafmachine, een damwand of een boot) waarvoor ontheffing is verleend;
het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend;
het begeleiden van militaire colonnes;
het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid. Of door deze voertuigen getrokken aanhangwagens die inclusief de lading breder zijn dan 2.60 meter."
Computoon