Brainstormen (op de juiste manier met de goede spelregels) stimuleert de creativiteit inderdaad.

Creativiteit kan je deels ook leren, hiervoor zijn cursussen Creatief Denken voor beschikbaar. DIe zijn erg leuk om te doen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Om creativiteit te stimuleren moet je "out of the box" leren denken. Of anders gezegd op een andere manier tegen zaken aan te kijken. Als je creatief bent, bedenk je originele ideeën, oplossingen en methoden voor je werksituatie. Ook ontwikkel je nieuwe werkwijzen waarmee bestaande werkwijzen verbeterd of vervangen kunnen worden.

Bij brainstormen is daarom een van de regels om een idee niet ter discussie te stellen en rare ideeën mogen ook. Je mag eigenlijk alleen vragen om een toelichting op het idee als het niet duidelijk is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een goed startpunt is wellicht de link in carrieretijger. Ik vind dit een goed overzicht.

Toegevoegd na 11 minuten:
Gratis cursus (na aanmelden): www.flandersdc.be/creatiefdenken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik schrijf zelf boeken en krijg heel erg veel motivatie en inspirtatie van het lezen van andere boeken. Gewoon puur het lezen en het ermee bezig zijn zorgt er voor dat ik weer heel wat bij kan schrijven.

Je bezig houden met hetgeen wat jij ook wil doen, werkt (voor mij in ieder geval) stimulerend.

Creativiteit kun je alleen niet afdwingen, je kan niet zeggen: vandaag schrijf ik 3 hoofdstukken, of vandaag moet deze tekening af. Je moet er echt voor in de mood zijn, ik raak dat dus door ermee bezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor door volwassenen en kinderen zelf laten nadenken hoe ze bepaalde doelen kunnen bereiken of dingen kunnen oplossen,open vragen stellen ,hoe zou jij dit doen ,wat zou jij er mee kunnen doen. Je hebt dan zelf een geduldige houding. Als alles uit handen wordt genomen omdat het niet vlug genoeg gaat ,kan zeker een kind niet meer na denken ,want dan wordt er voor ze gedacht. Brainstormen is ook een manier .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door iemand te inspireren in plaats van te stimuleren.
Niet door meer CKV-lessen bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is trouwens onderzocht dat mannen creatiever worden als ze een foto van een mooie vrouw bij hun werk hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Creativiteit is een onderdeel van je aangeboren karakter.
Ben je totaal niet creatief, dan zal je het ook nooit worden.
Maar bij veel mensen is het sluimerend aanwezig.
Door er mee in aanraking te komen kan het opeens opbloeien.
Creatief bezig zijn versterkt vaak de creativiteit.
Neem b.v. een verhaaltje schrijven, je begint met bijna niets en daarna komt er steeds meer bij.
Of het repareren van kapotte dingen die je eigenlijk niet kan repareren, vaak blijkt het dan toch mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk niet te snel dat je eruit bent, dat je de oplossing al gevonden hebt en niet verder hoeft na te denken. Dat is niet zo! Zoek zoveel mogelijk alternatieve oplossingen. Waarom? Omdat er vaak veel betere oplossingen bijzitten dan de eerste waarmee je al tevreden was. Omdat je er misschien achter komt dat jouw oplossing bij nader inzien toch niet zo origineel was als je dacht. Omdat je, nu je toch eenmaal in de ideeën-spui-fase zit, beter kunt profiteren van die flow, in plaats van later het proces van voren af aan te moeten opstarten.