Waarvoor dient dit zilverkleurige staafje?

Het is 25 cm. lang en 2 cm. breed. In de stempel staat "Kirby Beard & Co Paris Fabrique d'Angleterre. In de haak is een gleufje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het ziet eruit als een kreeftenvork. Die gebruik je om vlees uit de scharen te peuteren.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is het ook een kreeftenvork.

Andere antwoorden (1)

Ik ga een nieuwe poging wagen, nu de vraag er weer staat.

Het is een schoenhaakje dat dames vroeger gebruikten om de veters van hoge schoenen dicht te knopen. Het leuke van dit exemplaar is dat er aan de ene kant een haakje zit, en aan de andere kant een (hele kleine) schoenlepel. Dat heb ik zelf nog nooit ergens gezien. Het voorwerp is antiek, meer dan een eeuw oud en van zilver.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog even ter verduidelijking: bij de vroegere knoopschoenen zat er aan de ene kant van de schoen een lusje dat om een knoop moest worden getrokken die aan de andere kant van de schoen zat. Daarvoor werden deze schoenhaakjes gebruikt.

Toegevoegd na 38 minuten:
Nog een leuk detail: Het haakje is vervaardigd in Engeland door "Kirby Beard & Co Paris". Dat laatste suggereert dat Kirby Beard & Co in Parijs opdracht heeft gegeven om het schoenhaakje te maken. Dat klopt niet helemaal: in onderstaande pdf kun je lezen dat Kirby Beard & Co een Engels bedrijf was, gespecialiseerd in de fabricage van naalden en haarspelden. De productie vond in Engeland plaats, maar het bedrijf had verkoopdepots in New York en Parijs. In de tweede wereldoorlog werd de fabriek verwoest.

http://www.gsia.org.uk/reprints/2005/gi200504.pdf
Pieter2011