Wat is de uitrusting achter op het zadel bij militaire paarden?

http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl&tbm=isch&tbnid=Gw385Az3y9YhyM:&imgrefurl=http://www.geheugenvannederland.nl/%3F/nl/items/LEMU01:00112051-038&docid=YK-bKFxR2rp8bM&itg=1&imgurl=http://resolver.kb.nl/resolve%253Furn%253Durn:gvn:LEMU01:00112051-038%2526role%253Dimage%2526size%253Dmedium&w=750&h=1092&ei=0F1cUIXlNqPU0QWQ-IHgCw&zoom=1&iact=hc&vpx=1266&vpy=129&dur=850&hovh=271&hovw=186&tx=67&ty=170&sig=104763262429053630760&page=1&tbnh=170&tbnw=122&start=0&ndsp=36&ved=1t:429,r:8,s:0,i:95&biw=1600&bih=799

Op de foto van de link staat een militair paard met achter bij het zadel een ronde uitrusting, een soort tas. Op het plaatje staat er nummer 10 op. Wat is dit en waar dient het voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is een opgerolde deken of slaapmat. De nummer 10 staan nergens voor..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk is dit antwoord goed! Althans de eerste helft want het nummer is waarschijnlijk een regimentsaanduiding of iets dergelijks. Het is al eeuwenlang, zo niet millenialang gebruikelijk dat soldaten op veldtocht hun slaapzak, tentje of alles daar tussenin meesjouwden. Bij infanteristen zie je zo'n rol meestal om de ransel gevleid maar bij cavaleristen doorgaans op een dergelijke manier aan het zadel bevestigd.

Andere antwoorden (1)

Het betreft een lansier van het 10e Regiment Lanciers te paard. Dat is in elk geval de verklaring van het cijfer tien.

Dit regiment werd opgericht in 1818, en bestond tot 1841. Het betekende een uitbreiding van de cavalerie. Dat is van oudsher de naam voor de militaire eenheid die zich te paard voortbewoog en te paard vocht. Om daar meer over te weten te komen is een bezoek aan het Cavaleriemuseum in Amersfoort aan te bevelen.

De lichte cavalerie bestond onder andere uit huzaren, jagers te paard en lansiers. Hun taak was vooral om de ogen en oren van het leger te zijn. Het waren de lichte cavaleristen die de voor- en achterhoedes vormden, verkenningen deden en strooptochten in vijandelijk gebied ondernamen. Bij dergelijke opdrachten vochten zij doorgaans in kleinere verbanden en met een hoge mate van zelfstandigheid.

Wat achteraan het zadel zit helaas nergens beschreven.
Amadea