mijn vriend was dronken en heeft een zwerver geslagen. hij is nou opgepakt, hoelang kan hij vast zitten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maximaal 3 dagen als ik het goed onthouden heb en er geen aanklacht is

Antwoorden (2)

In het wetboek van strafrecht, artikel 300-306 staan de opgegeven maximumstraffen.

Bij "normale mishandeling":
Zonder letsel: maximaal 3 jaar
Met letsel: Maximaal 4 jaar
Dood: Maximaal 6 jaar

Met voorbedachte rade:
Zonder letsel: maximaal 4 jaar
Met letsel: Maximaal 6 jaar
Dood: Maximaal 9 jaar

Zware mishandeling:
Met letsel: Maximaal 8 jaar
Dood: Maximaal 10 jaar

Zware mishandeling met voorbedachte rade:
Met letsel: Maximaal 12 jaar
Dood: Maximaal 15 jaar

Meestal zal het zo'n vaart niet lopen en zal hij een voorlopige gevangenisstraf krijgen en wat uurtjes schoffelen en een boete.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
3 jaar voor normale mishandeling zonder letsel? Welk wetboek is dat? Van Saudi ArabiË?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahaha, normale mishanding! Aparte woordkeus!
En er staan max straffen genoemd he, het kan alleen maar minder zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, Mriek het is inderdaad iets apart verwoord. Met normaal bedoel ik in dit geval dat ernstig letsel niet beoogd was, ik moest even het onderscheid maken tussen zware mishandeling en "gewone" mishandeling. Overigens ben ik het woord "zwaar" vergeten in de rijtjes. Het moet dus zijn: "zonder zwaar letsel" en "met zwaar letsel". En nog even een toevoeging, al deze misdrijven kunnen ook nog bestraft worden met een geldboete van de vierde categorie.
Nadat uw vriend is aangehouden mag de politie uw vriend maximaal 6 uur vasthouden voor onderzoek. De tijd tussen middernacht (00.00 uur) en 09.00 uur 's morgens wordt hierbij niet meegerekend. In totaal kan de politie uw vriend dus maximaal 15 uren ophouden voor onderzoek. Deze 15 uren gaan overigens pas in op het moment dat uw vriend is aangekomen op de plaats van het verhoor.

De (hulp)officier van justitie kan bepalen dat uw vriend langer op het bureau moet blijven dan de zes uur voor verhoor. Hij wordt dan in verzekering gesteld. De verzekering stelling kan maximaal drie dagen duren. In uitzonderlijke gevallen kan de officier van justitie de termijn van de inverzekeringstelling met drie dagen verlengen. Bij inverzekeringstelling wordt trouwens gerekend vanaf het moment van aanhouding.

Uw vriend kan daarna nog in voorlopige hechtenis gaan. echter in geval van eenvoudige mishandeling ( uw noemt de ernst van de mishandeling niet in uw vraag) zal hier geen sprake van zijn.

In de meeste gevallen wordt iemand ingesloten voor onderzoek en dan na 6 uren (plus de evt nachtelijke uren) heengezonden.
AlphaLimaSierra