Is pesten strafbaar?

In Belgie zijn recentelijke mensen veroordeeld voor pesten op het werk. Het slachtoffer had psychische problemen gekregen.
Maar stel iemand zou geen klachten ontwikkelen kun je die dan wel strafrechtelijk vervolgen?

http://www.nu.nl/buitenland/2914529/straf-mannen-collega-pestten.html

Zouden dezelfde regels gelden voor kinderen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Zijn er in Nederland gevallen waar pesten strafrechtelijk zijn vervolgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Pesten, uitschelden, treiteren of negeren, maken je enorm kwaad of verdrietig, maar zijn niet strafbaar. Je kunt dus geen aangifte doen van pesten. Zodra je beledigd of bedreigd wordt, kun je daar wel aangifte van doen bij de politie. Ga daarvoor naar het politiebureau bij jou in de buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, tegen pesten kan in sommige gevallen door de politie en andere partijen opgetreden worden.

als pesten in de huiselijke kring uit de klauwen loopt, kan het gezien worden als huiselijk geweld. het protocol huiselijk geweld kan dan door de politie in gang gezet gaan worden. de pester kan in het meest extreme geval 10 dagen uit huis worden gezet. de slachtoffers kunnen deze tijd dan gebruiken, om hulp te krijgen van de instanties.

is de gepeste een kind en is de pester een ouder, dan kan in het uiterste geval de ouder uit de ouderlijke macht gezet worden.

nb we hebben het dan over wat meer dan af en toe een plagerijtje. echter dat pesten in sommige gevallen als geestelijke mishandeling wordt gezien is een goede zaak.
AlphaLimaSierra