hoe voert een internationaal gerichte zaak (multinational) zoals Ikea een nationaal prijsbeleid?

wij waren dit weekend in Nederland, en merkten dat Ikea daar véél goedkoper is dan in België. Terwijl de lonen toch ongeveer even hoog zijn dan in België, de uitkeringen zelfs hoger.
wij gaan er niet vanuit dat Ikea de Belgen wil pesten, dus er moet een rationele verklaring zijn voor dit verschil.
daarom vroegen wij ons af hoe een internationaal gerichte zaak zijn "lokale" prijzen vastlegt. Op basis van wat gebeurt dit?

11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ze zullen naar de markt en de concurrentie kijken. Als er veel concurrentie is en de concurrenten voeren scherpe prijzen, dan zullen ze daar in meegaan en genoegen nemen met een kleinere winstmarge. Waarschijnlijk is de concurrentie in België wat minder, dan vragen ze hogere prijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de prijzen zijn eigenlijk het zelfde maar in belgie ligt het btw tarief hoger ,dat is 21 procent en in nederland is dat nog 19 procent vandaar het prijsverschil