Wat betekend het woord "Ding" eigenlijk?

Het is mijn ding niet.
Lekker ding.
je ding doen.

Het kan zoooooveel betekenen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Een ding is taalkundig gezien een voorwerp. Tegenwoordig is het een populair woord dat gebruikt wordt als men het juiste woord niet direct vindt of uit luiigheid omdat het teveel tijd kost om" het ding" te benoemen.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ha, die RocketBabyDolls;

Object. Voorwerp. Toestand. Geval. Onderwerp. Noem maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: 'niet nader gespecificeerd'.
Het is eigenlijk net zoiets als 'iets'.
't Is een woord met een brede betekenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je zelf al zegt: het kan van alles betekenen. Ding is een woord dat je voor alles kunt gebruiken: een voorwerp, een onderwerp, een persoon etc.
van dale zegt: ding het; o -en; -etje 1 voorwerp, zaak 2 gebeurtenis: de ~en die komen en gaan 3 klein kind, meisje: wat een pienter ~
 din·gen dong, h gedongen 1 (met naar) streven naar; wedijveren om 2 afdingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah en niet te vergeten 'ding' van "ding dong"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mag nog net....t"is nog 2009..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol :-P jah hè.. over 3 dagen niet meer ;-)
Ding mee voor prijzen.
Dingetje...een zanger van jaren geleden.
Het woord *Ding* heeft vele betekenissen.Er zijn er verscheidene al genoemd.
Kortom...een onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
artikel
gek
goed
iets
item
object
voorwerp
zaak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stomvervelend onzinnig woord.
Totaal uit zijn verband gerukt en door "semi intellectuelen" misbruikt om een hun gesprek,
"op te leuken"
Eigenlijk moeten wij daar niet eens aandacht aan besteden.
Goede jaarwisseling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ding is in het Nederlands meestal synoniem met object, voorwerp of zaak, het is ook te vergelijken met het woord iets.

In bepaalde vakgebieden heeft het woord een meer specifieke betekenis:

In de ethiek is het ding tegengesteld aan de persoon.
In de metafysica is het begrip ding synoniem met substantie.
In de geschiedenis van de rechtswetenschappen is een ding een soort rechtbank uit de Germaanse tijd, vergelijk het moderne geding.
In de economie gebruikt men de begrippen product, goed en artikel min of meer als een synoniem voor ding.
In toenemende mate wordt het begrip 'product' echter ook gebruikt voor diensten.