Als er in Vlaanderen op een weg een verbod geldt voor bromfietsen die +30km/u kunnen halen, geldt datzelfde snelheidsverbod dan ook voor fietsers?

Meer en meer zie je wielertoeristen aan grote snelheid op fietspaden of 'zachte" wegen (dus voor zwakke weggebruikers). Zij rijden heel erg snel en houden eerlijk gezegd vaak totaal geen rekening met andere weggebruikers. Als ze willen passeren, roepen ze gewoon, ze vertragen voor niets of niemand. En als ze moeten vertragen omdat bv. een kind of hond in hun weg loopt, zijn ze boos.
Echt gevaarlijk vind ik dat gedrag.
Op die wegen is er vaak een verbod voor bromfietsen die meer dan 30 km/uur rijden. Is dat verbod er ook voor fietsers die sneller rijden (op de wegens met een hogervermeld verbod voor bromfietsen dus)?

11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat verbod geldt niet voor fietsers.

Ik heb tot 3 jaar geleden 12 jaar in Vlaanderen gewoond, en het gedragsverschil naar amateurwielrenners is opmerkelijk. Enerzijds is het voor de gewone fietser veel gevaarlijker om in Belgie te rijden, simpelweg omdat er beduidend minder fietsvoorzieningen zijn en auto's veel minder rekening houden met "de eenzame fietser". Anderzijds is het zo, dat groepjes amateurwielrenners enorm veel coulance krijgen van het overige verkeer. Dat is historisch zo gegroeid, want Vlaanderen is trots op de (amateur)wielrensport.

Als autobestuurder wordt je geacht je om bij het naderen van een groepje wielrenners je snelheid in te houden, en alleen als het gemakkelijk kan, in te halen.

Voor een groepje overstekende wielrenners die geen voorrang hebben, wordt geduldig gewacht.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook als "gewone" fietser wordt je geacht, ruimte te maken voor de aanstormende amateurwielrenner(s), die altijd in felgekleurde pakken rondrijden. Doe je dat niet, dan wordt je uitgescholden of zelfs ruw opzij geduwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
ja, inderdaad, het gedrag is vaak heel erg grof....duwen heb ik zelf nog niet gezien maar ik kan me het goed voorstellen!
en je opmerkingen over fietsen in Vlaanderen zijn terecht. enkele jaren terug hebben we een fietstocht gedaan in Nederland, heerlijk was dat! Maar in Noord-Frankrijk enkele jaren later was het dan weer veel erger dan in Vlaanderen, daar waren zelfs helemaal geen fietswegen...supergevaarlijk. Idem in Wallonië en Brussel : nauwelijks fietsvoorzieningen.
Ik wist helemaal niet dat amateurwielrenners zoveel voordelen krijgen! En het is ook niet terecht dat zij de voorrangsregels niet respecteren... die gelden voor iedereen (tenzij met een wedstrijd of zoiets natuurlijk). Als men hard wil rijden kan men toch beter naar een piste gaan, en misschien moeten er meer pistes worden voorzien voor amateurwielrenners.