Hoe zit met de hoogte van een wajong uitkering?

Ik zit er aan te denken om in de nabije toekomst een wajong uitkering aan te vragen, maar er zijn nog wat onduidelijkheden.

Ik ben 2 jaar geleden van een 40 urige werkweek (ik heb 7 jaar volledig gewerkt) teruggegaan naar 24 uur.
Wordt de hoogte van die wajong nu berekend aan de hand van die 40 of 24 uur?
(want dat scheelt nogal)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen van beide. De Wajong is niet gerelateerd aan je salaris, want de Wajong is primair bedoeld voor mensen die geen salaris hebben en dus op die manier benadeeld worden door het feit dat ze al arbeidsongeschikt waren voordat ze een werkkring konden opbouwen.

In enkele gevallen wordt de hoogte van de uitkering wel gelinkt aan je reële verdiencapaciteit, als die vastgesteld kan worden doordat je inderdaad werkt. Maar in veruit de meeste gevallen wordt de Wajong gebaseerd op het minimumloon, en de hoogte is dan 75% van het minimumloon.

Er is echter een verschil tussen de maatman waar je uitkering op gebaseerd is, en de voorwaarden voor de Wajong. Omdat Wajong is voor jonggehandicapten die nog niet hebben kunnen werken, is de voorwaarde om ervoor in aanmerking te komen dat je niet in staat bent om het sociaal minimum te verdienen vanwege je beperkingen.

In veruit de meeste gevallen is overigens een arbeidsverleden een grond voor uitsluiting bij de Wajong. In enkele gevallen wordt er wel Wajong toegekend wanneer iemand een arbeidsverleden heeft, als duidelijk is dat iemand al wel voor z'n 17e jaar arbeidsongeschikt was, en bijvoorbeeld uit frequent wisselen van baan of veelvuldig ziekteverzuim aangetoond kan worden dat dat werk altijd al boven iemands kunnen was. Maar met 7 jaar volledig gewerkt te hebben vraag ik me ernstig af of je ervoor in aanmerking kunt komen. Daarbij is de kans redelijk aanwezig dat je met die 24 uur werk al zoveel verdient dat de uitkering - als die al wordt toegekend - niet eens tot uitbetaling komt.

Als je om medische redenen minder bent gaan werken en daardoor nu financieel benadeeld bent door je eigen acties of wellicht eigen onwetendheid, raad ik je aan om je te verdiepen in het begrip "medische afzakker". Dat is de grond waarop soms iemand die uit zichzelf minder is gaan werken of een functie met een minder goed salaris heeft geaccepteerd om zich niet ziek te hoeven melden, soms toch in aanmerking kan komen voor een WIA-uitkering. De WIA is gebaseerd op het verschil tussen je vorige en huidige verdiencapaciteit, dus zal voor jou sowieso gunstiger zijn dan Wajong.