Klopt het dat splinternieuwe auto's, gsm's, (spel)computers e. d. in landen zoals Thailand en Filipijnen veel goedkoper zijn dan hier in West-Europa?

Zo ja, hoe komt dat???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat klopt.

De prijzen zijn gebasseerd op de lonen van de mensen daar. Dan nog is het voor die mensen een dure aangelegenheid en kunnen de meeste (ook al is het zo "goedkoop") het zichzelf niet permiteren. Doen ze de prijzen nog hoger, kunnen de winkeliers beter hun deuren sluiten, want dan kan de bevolking het simpelweg niet betalen/bekostigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ten eerste omdat die spullen daar gemaakt worden (geen overzeese transportkosten). Ten tweede is het BNP van die landen veel lager dan die in het Westen. Een brood kost daar ook geen 1,20... Dus die prijzen worden afgestemd op de lokale markt. Wij hier in het Westen willen wel 3x zo veel betalen omdat we dat ook kunnen. Natuurlijk verdienen er van die Landen naar het Westen ook nog wel wat mensen aan die produkten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste zijn de transportkosten lager.
Ten tweede bepaalt de fabrikant (samen met de importeurs) de prijzen per afzetgebied (ook afhankelijk van besteedbaar inkomen, verwachte hoeveelheid afzet en marges).
Daarnaast gelden in West Europa vaak hogere belastingtarieven.