Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als het in de economie minder goed gaat, zal de overheid de economie een duwtje in de rug geven. Welke maatregelen kan de overheid nemen?

Anderzijds zal de overheid de economie in tijden van hoogconjunctuur proberen af te remmen, welke middelen kan ze hanteren om de groei af te remmen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
771

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het belangrijkste maatregel vd overheid om de economie te stimuleren is de belasting te verlagen, bijv BTW verlaging, vennootschapsbelastingen verlagen en ga zo maar door.
Ook kan de overheid grote projecten uitvoeren, met als gevolg dat er meer mensen aan het werk kunnen gaan door het project of door de positieve bij effecten ervan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Kijk bijvoorbeeld naar al het werk aan de weg, de laatste jaren. Je houdt daarmee mensen aan het werk (consumenten, als die werken geven ze ook weer meer geld uit dan wanneer ze een uitkering hebben) van de andere jant
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
("van de andere jant" wilde ik weghalen op mijn mobiel, toen ik de reactie per ongeluk plaatste) Wat ik wilde zeggen: meer mensen aan het werk, zorgt ook dat er minder uitkeringen gegeven worden.
Tot slot: als je nú aan wegenonderhoud doet, zullen aannemers voor een lagere prijs inschrijven dan wanneer je dat in tijden van hoogconjunctuur doet. Bovendien zal er nu ietsje minder verkeer zijn, wat weer gemakkelijker en veiliger werkt. En zo gaat het op veel meer terreinen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding