Kan ik met alleen studiefinanciering en een bijbaantje een woning krijgen bij de woningbouw als mijn vader borg staat?

Ik moet vrijdag dus op gesprek bij de woningbouw voor een woning, ik wil deze woning erg graag krijgen aangezien het de grootste is en op de begane grond in de laagste prijsklasse. De woningbouw heeft verder geen goedkopere woningen, ja misschien 10 euro verschil.
Ik kan het wel betalen, Maar ik denk niet dat de woningbouw mijn inkomen voldoende vind. Kan mijn vader borg staan bij de woningbouw, zodat ik het huisje alsnog kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat hangt helemaal af van de regels die de woningbouwvereniging hanteert en de specifieke eisen die eventueel gelden voor deze woning. Bij ons in de regio wordt bijvoorbeeld de helft van de woningen voorwaardenvrij aangeboden en gelden voor de andere helft wel voorwaarden. Als je dan niet voldoet aan de inkomenseis voor zo'n woning uit de tweede categorie, dan krijg je hem niet toegewezen. Of borg staan door iemand anders wordt geaccepteerd, zou ik niet durven zeggen. Misschien dat sommige woningbouwverenigingen dit wel accepteren, maar binnen de sociale huursector is dat in elk geval niet gewoonlijk. Voor particuliere huur is dat heel anders.

Het hangt dus helemaal af van of en welke eisen er gelden voor deze woning, en of jij daaraan voldoet. Daar komt dan nog bij dat ik niet zeker weet of studiefinanciering altijd meegeteld wordt als inkomen, maar dat zou je na moeten vragen. Er zijn te weinig algemene regels voor en het hangt teveel af van de woningbouwvereniging om hier echt antwoord op te kunnen geven. Als er geen inkomenseisen worden gesteld aan deze woning en er geen andere eisen zijn waar jij niet aan zou voldoen, dan is je inkomen natuurlijk geen probleem.

Toegevoegd na 2 minuten:
Studiefinanciering telt mee voor het huishoudinkomen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat-wordt-met-mijn-inkomen-meegerekend-bij-de-toewijzing-van-een-sociale-huurwoning.html

Toegevoegd na 4 minuten:
..maar niet standaard blijkbaar: http://www.rondomwonen.nl/site/loader/loader.aspx?DOCUMENTID=4bd041d6-0d2c-4c58-a48b-501dd6deb0b0

Hangt dus echt af van de regels van de woningbouwvereniging.