Ik heb -7,5 als oogsterkte met mijn lenzen. Maak ik dan enige kans om de solliciteren bij de politie/recherche of als piloot?

Ik wil graag werken bij de recherche of piloot worden bij de luchtmacht of iets dergelijks.Maak ik kans om aangenomen te worden en de visus eis te doorstaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Dat hangt van de visus af.

Bij de politie:

"Beide ogen moeten met en zonder hulpmiddelen (bril of contactlenzen) aan bepaalde eisen voldoen. Je moet zonder hulpmiddel met beide ogen apart 0,25 kunnen zien. Met hulpmiddel moet je visus met één oog minimaal 1,0 zijn en met het andere oog minimaal 0,5. Je kunt voordat je solliciteert deze visuseis laten controleren bij een oogarts of opticien. Daarmee voorkom je dat je aan het eind van de procedure, als de medische keuring wordt uitgevoerd, alsnog wordt afgewezen."

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de luchtmacht:

"Een visus 1,0 voor beide ogen, zonder correctie bepaald, wordt geëist voor bijvoorbeeld zeeloodsen, gevechtsvliegers en mariniers, van wie de laatsten ook geen bril mogen dragen. De rijksluchtvaartschool eist voor beide ogen visus 0,7, zonder correctie bepaald. Soms wordt een grens gesteld aan de toe te laten brekingsafwijkingen, bijvoorbeeld bij bepaalde krijgsmachtonderdelen, bepaalde functies bij het loodswezen, de grote vaart, treinmachinisten en piloten. Een bril kan beslaan in de warmte of onbruikbaar worden door regendruppels, zodat contactlenzen de voorkeur kunnen verdienen bij werkzaamheden die onder wisselende klimatologische omstandigheden uitgevoerd moeten worden. In droge lucht (centrale verwarming, airconditioning) of stoffige omgeving kan het dragen van contactlenzen daarentegen problemen opleveren. Voor de meeste functies worden bril en contactlenzen toegestaan, terwijl onder bepaalde omstandigheden contactlenzen worden aanbevolen (bijvoorbeeld bij hoge myopie, afakie en astigmatisme). Men wordt gevraagd aan te geven of de bril of de contactlenzen gedragen moeten worden bij het chaufferen of de uit te oefenen functie."

http://www.ntvg.nl/publicatie/oogheelkundige-keuringseisen/volledig

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog voor het idee (en van Wikipedia):

De visus is een maat voor gezichtsscherpte (...) De visus is een maat voor de kleinste details die iemand nog kan onderscheiden. Een oog wordt normaal genoemd als de visus 1,0 of hoger is. (...) Bij visus 0,0 is sprake van totale blindheid en alles daartussenin is feitelijk slechtziend. Als iemand een visus van 0.5 heeft moet die alles van 2x zo dichtbij bekijken om hetzelfde te kunnen zien. Heeft iemand een visus van 0.10 dan moet die persoon 10x zo dichtbij staan enzovoorts.

"Als keuringseis van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen geldt dat na optimale correctie beide ogen samen een visus van minimaal 0.50 moeten hebben."
Computoon
11 jaar geleden
Ik ben op mijn ogen afgekeurd wegens min 4.5 en min 3.5 met een grote cylinder. Misschien dat de eisen ondertusen veranderd zijn, maar veel kans geef ik je niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een kans als je je ogen laat laseren. Volgens mij keuren ze bepaalde laser operaties goed. LASEK als ik het goed heb. Moet je even navragen bij de strijdkrachten.