Waarom vinden mensen het nodig om hun moraal ongevraagd op anderen op te leggen?

N.a.v. de inmiddels gesloten vraag over abortus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (11)

mensen zitten dan ergens overin, of ze ergeren zich ergens aan. volgens mij proberen ze dan iemand te overtuigen of iets duidelijk te maken.
dat denk ik, maar misschien weet iemand iets anders?
groetjes jamie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal ongevraagd is het natuurlijk niet. Als je een vraag stelt, over een dergelijk onderwerp, kan je er van uitgaan dat mensen hun eigen mening gaan geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
min??? van mij een plus; goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Rick, ik snapte die min ook al niet...:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hem niet gegeven, hoor, maar het kan zijn omdat er strikt genomen meer een reactie dan een antwoord op de vraag staat.
Een heleboel mensen hebben een sterk gevoel van rechtvaardigheid, en geloven in henzelf en hun mening. Als ze dan iemand tegenkomen bij wie ze zien dat deze er iets anders op nahoud qua opvatting, dan zien ze het als hun morele plicht om de ander te onderwijzen, om deze te laten zien dat de eigen standpunt toch echt beter is.

Het is eigenlijk een heel nobel streven - als je daadwerkelijk gelooft dat de ander het mis heeft, kun je ze helpen door ze de weg te wijzen. Als je ziet dat iets mis dreigt te gaan, wil men soms voorkomen dat het al te mis gaat.

Overigens val ik in dit geval ook onder "een heleboel mensen". Dit kan namelijk gebeuren onafhankelijk van wat precies die opvatting is, onafhankelijk van achtergrond, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit in de aard van sommigen omdat vooral ongevraagd te doen... Iedereen windt zich erover op, maar toch proberen sommigen het...

Het is de persoon, die valt altijd aan en verdedigt zich altijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat het een nogal teer onderwerp is. Je zult het nooit helemaal een met elkaar worden. Het is dan ook nutteloos om daar over te blijven discussieren.
Het vlat mij ook op dat mensen je prive bericten gaan sturen wanneer je een teer onderwerp gesloten hebt.

Toegevoegd na 21 seconden:
vlat = valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yup. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan zijn dat ik dat heb gedaan, maar dat is enkel en alleen omdat ik dan geen reactie meer kon plaatsen die dag.
Ik hou niet van uitstellen... vandaar eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Koolwitje, jij was dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okee gelukkig :-)
Mensen die moralistisch zijn hebben een sterke drang om dat moralisme ook aan anderen op te leggen. Zij vinden dat hun normen en waarden goed zijn en willen daar anderen graag mee "helpen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mensen ergens mee niet eens zijn. Vinden dat het onjuist is. Daarom gaan ze hun moraal ongevraagd op anderen leggen. Het is een soort tolerante samenleving...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De term 'opleggen' kan je volgens mij op verschillende manieren ervaren.

Als je niet zo'n vlotte prater bent, kan een andere vlotte prater jou snel overrompelen met zijn stortvloed aan woorden. Die ander kan dan jou dan snel domineren. Vooral in een discussie. Zo kan je het gevoel krijgen dat iemand zijn moraal aan je oplegt. Helemaal als je zwijgt, want wie zwijgt stemt toe.

Een oorzaak kan ook zijn dat je andere gewoonten hebt ontwikkeld in het voeren van een discussie. Sommigen vinden dat je een discussie altijd volgens het poldermodel moet voeren. Anderen vinden het juist prachtig als de vonken eraf vliegen. Het kan je dan storen als een ander niet voldoende ruimte open laat voor een andere mening.

Iemands mening kan ook gevormd zijn door religieuze bronnen. Hij/zij is dan van mening dat het Gods standpunt is. Dan ben je snel uitgepraat, want God staat boven alle mensen. Je kunt dan gauw het gevoel krijgen dat die persoon zich boven je verheft, alsof hij/zij God zelf is.

Het kan ook andersom zijn. Dat je je mening niet mag geven omdat de ander niet in God gelooft. Omdat de niet-gelovige gauw het gevoel heeft dat je je moraal opdringt ('het is toch Gods moraal?') moet je je mond houden. Je kunt je dan afvragen wie nou wie z'n mening opdringt.

Daarnaast zijn er ook mensen die manipulatief te werk gaan en je een schuldgevoel aan willen praten als je het niet met ze eens bent. Volgens mij is dat de meest letterlijke betekenis van de term 'opleggen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastig probleem.... Als jij vindt dat mensen dat niet mogen doen, doe je het zelf ook op dat moment....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mh75;

Veel mensen geloven zo sterk in de juistheid van hun eigen overtuiging dat dat ontaardt in een zendingsdrang om ook anderen de juistheid ervan te laten inzien. Het wil er dan gewoon niet in dat wat goed is voor de een niet per sé ook het beste is voor de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie de vraag net pas, ik neem aan dat je mij bedoelt?
Ik doe dat wat jij zegt misschien wel, maar NIET bewust om het op anderen te leggen. Moet er nog inkomen hoe je het best een vraag kunt stellen, zonder dat die verwijderd wordt.

Ik wil iedereen respecteren hoor, ook diegene die het goed vinden.

En ik had er zo eigenlijk helemaal niet over nagedacht, maar nu zie ik het wel in hoor, bedankt in ieder geval daarvoor!

En ik ben er ook mee eens, dat het niet prettig is om je moraal ongevraagd op anderen te leggen.