Aan welke pistolen zit men te denken bij de vervanging van de huidige politiepistolen?

Ik lees op een nieuwswebsite dat ze het vervangen van de Walther P5 en de Glock 17 (onder meer in gebruik bij de KMar voorzover ik weet). zullen moeten uitstellen tot tenminste 2012 of 2013.

- Wat zijn nu de serieuze kanshebbers voor vervanging?
- Waarom wordt er gesproken over het moeten 'omscholen' van agenten voor een nieuw pistool?
- Waarom moet het zo lang duren?

Als ik de keuze had moeten maken had ik de voors- en tegens van een aantal verschillende modellen ook wel in een paar maanden uiteen kunnen zetten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop,dat men denkt,zowel voor de hermandad als voor de tegenstander aan klappertjespistolen, Maar dat zal wel niet gebeuren Dit is natuurlijk geen antwoord,hoewel wel serieus bedoeld,dus zal wel verwijderd/verplaatst worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nog voordat ik het doorhad was het inderdaad al verplaatst.

Het beste antwoord

Nederland is lekker bezig met de burocratie. Wat ik begrepen heb, is dat deze order Europawijd uitgeschreven diende te worden en dat de aanbieders niet dat leverde wat gevraagd werd. Maar inderdaad, hoe moeilijk kan het zijn een goed werkend wapen met voldoende stopkracht en standaard munitie te implementeren. Helaas weet ik niet welk model nu in overweging genomen wordt. Van de Walther P5 is nu een ook een 'vrouwenmodel' lichter beschikbaar (kleiner, lichter etc). Glock is altijd goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Jammer dat je ook niet weet welk(e) type(s) ze op het oog hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien NL in veel (te veel) zaken Amerika achterna loopt, zal het best eens de Glock kunnen worden. Je kunt er ook mee onder water schieten... (nuttig?) Wellicht komt er nog een nieuw model munitie dat meer nadruk legt op stoppen (en niet doorboren wat nu gebeurt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verhip: http://www.youtube.com/watch?v=Dvgu3VaO8sE je kunt in ieder geval de Glock 19 inderdaad onder water afvuren zie ik nu. dat levert toch bij veel andere merken / modellen problemen op. Of dat nu echter meteen handig is om als vereiste te gebruiken bij die aanbesteding vraag ik me af. Welk type munitie gebruiken ze nu dan precies, ik dacht namelijk dat ze nu een 9x19mm kogel gebruikten die al voornamelijk bedoeld was om te stoppen (door uit elkaar te vallen), maar ik kan me ook vergissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens deze pagina: http://www.politieparcours.eu/munitie.htm is het wel degelijk de bedoeling geweest om zoveel mogelijk 'doorschot' te voorkomen toen met koos voor de huidige munitie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen, 30 jaar geleden?:-)
Aan de ene kant hebben 'terroristen' ook kogelwerende vesten aan, aan de andere kant wil je op een strand in Scheveningen de menigte stoppen en niet doorzeven.
Als een kwaaie vol adrenaline een gaatje door z'n been krijgt, merkt hij dat waarschijnlijk niet eens direct. Een klap waarmee hij 3 meter verderop naar lucht loopt te happen, waarschijnlijk wel. Dat forensische gedeelte had ik nog niet bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk de 9x19NP, volgens mij is dat niet 30 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heeft iemand wat uitgezocht op opgeschreven. (voornamelijk regelgeving). http://dspace.ou.nl/dspace/bitstream/1820/1368/1/RWLSlagter-juni2007.pdf Stopmunitie: stunbag.
Alternatieven wapens: Walther P99, SIG P226 of SIG P228 en de oude, vertrouwde Glock 17.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even wat gezocht naar alternatieven:
Heckler & Koch P30
Walther P99
Sig Sauer P250
Glock 17 voldoet standaard niet de NL eisen (dus of wij doen moeilijk en de fabrikant past zich aan (kost natuurlijk niks) of wij zijn flexibeler voor die paar schoten per jaar en nemen gewoon een handig wapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier:
http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php?action=printpage;topic=10721.0
en hier:
http://www.flitsservice.nl/phpBB/media/vrouw-schiet-zichzelf-neer-met-politiewapen-t49726.html
discuteert men al langer. Ergens op 3/4 staat ook het eisenpakket.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch wordt de Glock 17 derde generatie gebruikt door de AT's (mede wegens een veel beter werkend wapen dan de P5 omdat de arrestatieteams nogal vaak schietoefningen houden en de Glock zo'n beetje de Duracell van de pistolen is, er loopt geloof ik in de Verenigde Staten een figuur rond die al 27.000 keer geschoten heeft met een Glock 17 die hij nog nooit heeft schoongemaakt). Op wel punt voldoet de Glock niet, of heb je misschien een linkje naar wat die eisen zijn? Ik zit nu dat rapport te lezen waar je eerder een link naar plaatste, maar die eisen ben ik wel benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eisen waren te groot voor een reactie..... (dat zegt al iets over het pakket). Zoek maar eens in die link naar 12.1 De binnenkant van de Loop moet voorzien zijn van trekken en velden. (eis)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eisenpakket is slechts 1852 woorden en bijna 12.000 tekens....

Andere antwoorden (2)

Zie de bron van het ministerie van binnenlandse zaken:

Hier staat e.e.a. vermeld over de huidige situatie en planning.

Een organisatie als de Politie gaat niet over één nacht ijs. Het is geen vergelijk zoals jij en ik een tv of pc gaan aanschaffen en alle voor's en tegen's op een rij gaan zetten.
Er wordt naar veel meer zaken gekeken: Veiligheid voor zowel agent als burger, werking, handelbaarheid, gemak, kosten van onderhoud, kosten van patronen, kosten van trainingen, kosten van omscholing, (elk wapen heeft zijn eigen karakteristiek), kosten van aanschaf etc.etc.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB: Daarbij zal er wellicht ook een stukje wetgeving aangepast moeten worden wat op zich al tijd vergt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mlodewijk;

Zoals altijd bij dit soort grote aanbestedingen draait het weer uit op een politieke beslissing, veel eerder dan een politiedeskundige. Ik denk dat het in de praktijk lood om oud ijzer is en dat juist de (om-, bij-)scholing van de pliesies veel belangrijker is dan de keuze van het plaffertjesding zelf.