Hoe zou je de weg terug kunnen vinden als je verdwaald?

Ik heb een slecht richtingsgevoel en ik kom nooit anders in
een bos tenzij ik de weg al ken en er veel herkenningspunten, camping , kunt of huis achter elkaar zijn.
Ik zou ook wel eens graag zo willen wandelen als mensen met een natuurlijk kompas. Hoe zou je het kunnen compenseren. Hoe loop je het beste op richting als je verdwaald bent?

Toegevoegd na 1 minuut:
kunst of beelden bedoel ik, sorry spelfoutje

Toegevoegd na 13 uur:
Wat ik zojuist dacht bij de geweldige antwoorden ;
'door een landschap lopen is een talent waar de meeste wandelaars zich niet van bewust zijn.' Zou er een site zijn waarop mensen die geen talent of ontwikkeling hebben eventueel kunnen matchen met wandelaars die gewoon naturel de weg vinden, uiteraard alles naar eigen zin. Eigenlijk ben ik nog altijd alleen maar meegelopen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Wanneer je een slecht richtingsgevoel hebt en je wilt graag wandelen zoals mensen met een natuurlijk kompas en hoe je het zou kunnen compenseren, is het wellicht een optie om de volgende site eens te bekijken: http://www.openluchtleven.be/vbpag/h1.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er zijn heel veel antwoorden mogelijk op je vraag. Maar de makkelijkste oplossing is een GPS-device. Daar zie je gewoon op waar je bent en hoe je terug moet lopen.
Zoek er maar eentje uit:
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@escape GPS-device is niet wat ik onder natuurlijk kompas versta en dat is in feite waar Janny om vraagt hé.
Natuurlijke middelen om op jezelf en/of je innerlijk kompas te kunnen vertrouwen zonder enig enkel ander hulpmiddel dus. Ik escape nu naar het grote dromenbos alwaar ik reeds 53 jaar zonder enige moeite uit terug raakte en dus gelukkig weer in mijn eigen bed ontwaakte ;-) ;-) Liefs en slaap allemaal zacht vannacht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@GM
Zo heb ik de vraag niet begrepen: Ik zou ook wel eens graag zo willen wandelen als mensen met een natuurlijk kompas. Hoe zou je het kunnen COMPENSEREN. Er staat niet dat de compensatiemethode een natuurlijke moet zijn.
Neem altijd een horloge en een kaart mee, maak jezelf bekend met een kompasroos en onthoudt dat de zon 's middags rond 1 uur in het zuiden staat in de zomer. Rond een uur of 4 in het zuidwesten enz. Mos op bomen groeit vooral aan de noordzijde van de boom. Dit is niet de meest nauwkeurige vorm van navigatie maar het kan je wel helpen voorkomen dat je in rondjes loopt als je verdwaalt bent. Nederlandse bossen zijn gelukkig niet al te groot dus met een uurtje in dezelfde richting lopen kom je eigenlijk altijd wel een weg tegen. Probeer je altijd bewust te zijn van in welke richting je loopt, dit kun je trainen door een kompasje mee te nemen maar niet te vaak te spieken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zon komt op in het oosten en zakt in het westen.
En een kompas wijst altijd naar het noorden.
Daarnaast heb je altijd referentiepunten, bijvoorbeeld een kerktoren of een mast.
Deze middelen kun je in de allerdaagse praktijk gebruiken.
Een gps is niet altijd toepasbaar, zeker in een dicht bos niet.

Maar troost je, er is nog niemand achtergebleven in het bos.
Dus echt verdwalen is hier eigenlijk niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het begint al met opletten als je vertrekt; waar staat de zon en als er geen zon is te zien naar welke kant bewegen de wolken. Natuurlijk schuift de zon in enkele uren een stukje op en ook de windrichting kan wat veranderen hoewel dat hoog in de lucht meestal niet zo snel gaat als aan de grond. Zo heb je altijd enig idee naar welke richting je terug moet gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik de zon, de maan of sterren als kompas, dat is het echte Indianen of Cowboy gevoel.
Als het volle maan is kun je het volgende doen met een wijzerplaathorloge: 1

- Houd het horloge horizontaal voor je als een kompas.
- Houd een stokje verticaal naast het horloge zodat zijn schaduw (in het maanlicht) over het midden van het horloge valt.
- Draai het horloge zodanig dat de schaduw de bissectrice is van de urenwijzer en de 12-uur indicatie op de wijzerplaat.
- 12 uur wijst nu naar het zuiden, en 6 uur wijst naar het noorden.

Als je hetzelfde recept toepast bij de maan in het laatste kwartier dan wijst 12 uur naar het oosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je over geen hulpmiddelen beschikt zijn er verschillende mogelijkheden (in dit geval voor het noordelijk halfrond).
1- the sun rises in the east and sets in the west. En de zon draait over het zuiden. Dus als je 's ochtends vroeg naar de zon kijkt kijk je naar het oosten, om 12:40 uur ('s winters; 's zomers is dat 13:40)(nederlandse tijd) kijk je naar het zuiden en tegen de avond kijk je naar het westen. Al bij al kan je een redelijke inschatting maken.
2- Mos groeit meestal aan de noordkant van een boom.
3 - bij volle maan staat de maan om 12:00 op het zuiden.
4 - 's nachts staat de poolster altijd op het noorden. De poolster staat in het verlengde van de kop van het steelpannetje (ofwel de grote beer) en wel 5x de lengte van deze kop naar boven. De ster staat ook op het einde van de steel van kleinere steelpannetje (ofwel de kleine beer) (zie ook de bron).
Voor meer info zie de bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zon en je gsm (gps) zijn goeie, alleen al genoemd.

Heel stom misschien, maar naar een huis lopen, aanbellen en vragen :) mensen uit de buurt daar weten vaak de weg.

Ook kun je op geluiden af gaan. (snelwegen, industriegebieden of stemmen.

Volg paden en kijk naar "wegwijs-paddestoelen" om een indicatie te kunnen krijgen waar je zit aan de hand van km's en plaatsnamen.

Maak aantekeningen onderweg (in het zand of in een boom) zodat je weet dat je daar al geweest bent en geen rondjes loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of strooi broodkruimels, zodat je de weg terug altijd weer kan vinden