Waarom wordt er sterkte gewenst bij een overlijden?

Het valt me nu eigenlijk pas op nadat er een paar familieleden zijn overleden dat je sterkte toe wordt gewenst, maar waarom, je hoeft toch helemaal niet sterk te zijn laat alles maar komen zoals het komt ,huilen ,lachen of ben je dan niet sterk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Sterkte wensen betekent niet "sterk zijn". Ook niet "krachtig zijn".
Je wenst iemand kracht toe om erdoorheen te gaan.
In feite wens je iemand toe, dat de rouwperiode /de verwerking voor die persoon zo goed mogelijk verloopt.
En in die periode laat je, als dat voor jou als rouwende goed voelt, alles komen zoals het komt. Ik vind het júíst sterk, als iemand zijn emoties kan voelen en laten zien.

Toegevoegd na 49 minuten:
Als aanvulling: als je iemand sterkte wenst, dan geef je ook aan met iemand mee te leven, probeert iemand bij te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je spreekt de hoop uit dat de ander niet ten onder zal gaan aan zijn verdriet en daarom wens je hem de kracht om het verdriet te verwerken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wenst iemand sterkte op dat hij de kracht zal vinden dit verlies te verwerken en te dragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Veel mensen die een overlijden meemaken vinden dit een fijn manier van ondersteuning als dit wordt toegewenst .
Het voelt dan goed en ze voelen zich gesterkt bij het verdriet en de verwerkingsfase waar ze door heen moeten.
Ieder doet dit op zijn manier maar iedereen put kracht uit deze woorden.
11 jaar geleden
Omdat het moeite kost om het verlies van een dierbare te verwerken. Daarom wil een ander jou graag bemoedigende woorden toespreken. Natuurlijk mag je verdrietig zijn, maar je tranen zullen hopelijk wel weer drogen. Zodoende krijg je sterkte toegewenst. Dat geeft meer steun dan een formeel "gecondoleerd".
Amadea
11 jaar geleden
Hier bedoelen mensen mee dat ze je veel kracht bij het verwerken ervan wensen of dit nu geestelijk of lichamelijk is,bij dit soort verdriet heb je ook veel sterkte en kracht nodig om alles te verwerken en ja je mag alles laten gaan,lachen,huilen,maakt niet uit,bij alles wat je doet is het fijn om te horen dat er mensen zijn die je dit wensen om te laten weten dat ze met je meeleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe dan ook is het verlies van een dierbare iets waarvoor je héél sterk voor moet zijn. Je gaat dingen missen en je hersens weten wat er gebeurt en dat het nooit meer terug komt. Daarvoor moet je sterk zijn en is een sterkte wens in principe nog zacht uitgedrukt. Zeker wel doen dus bij andere mensen, ook al denk je er zelf misschien anders over ;) sterkte met dit antwoord :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
veel mensen zien dat idd als zwakte, een maandje of 3-4 en dan moet het allemaal weer koek en ei zijn, en tussendoor moet het leven als het even kan gewoon doorgaan zoals het altijd ging.

afgezien dat rouw in deze cultuur iets negatiefs is, is het wel het belangrijkste om het op je eigen tempo en manier te kunnen verwerken juist door te rouwen.

het is een heel intens en zwaar proces waar mensen je sterkte mee wensen, maar tegelijk ook een hart onder de riem steken en begrip tonen. je wenst ze als het ware moed toe.

veel mensen schrikken van het verdriet van een ander, willen er een pos draai aangeven, maar het kan bijzonder waardevol zijn om gewoon samen te janken, of er voor iemand te zijn zonder een geforceerd naar woorden te zoeken in een poging iemand op te willen beuren.

kortom, men moet rouwen om zonder intenst verdriet terug te kunnen kijken naar de waardevolle en mooie herinneringen in de periode voor de dood.

rouwen is nodig om de deken van verdriet van deze (nog steeds) waardevolle herinneringen en ervaringen af te halen.

mensen die deze emotionele bergen moeten verzetten hebben hier echt wel moed ('sterke') voor nodig hoor. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank u :)