wat is de afschrijvingswaarde van een wasmachine en droger per jaar?

Ik weet niet of de vraag al een keer is gesteld maar ik wil een poosje de was doen voor een oudere dame die op dit moment slecht ter been is. Ik reken dan ongeveer 2,50 per was met de droger erbij. Men wil ook de afschrijvingswaarde apparatuur vergoeden. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet tellen? Iemand er ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.1K

Het beste antwoord

een wasmachine voor huisgebruik kun je in 10 jaar afschrijven, een Miele in 15 jaar. Deel de aanschafprijs door het aantal jaren en je hebt de afschrijving per jaar. Dat bedrag per jaar deel je door het aantal wasbeurten per jaar en je hebt de afschrijving per wasbeurt.

Ik vind het erg omslachtig om zo te rekenen, want dit wordt centenwerk. Reken gewoon iets voor jouw tijd, wasmiddel, stroom en zuig eens op je duim voor het afschrijvingsbedrag en de reparatiekosten die je in de gebruiksjaren kunt hebben.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, nogal omslachtig. Tel er gewoon twee kwartjes bij op en je hebt een mooi rond bedrag van €3,00. Aan de andere kant zou je zelfs gewoon kunnen zeggen dat ze je een keertje een bosje bloemen geeft en dat dat ook goed genoeg is. Waarom je hier geld voor zou willen hebben is me een raadsel, je wil graag wat doen voor iemand en die persoon moet (wil) dan betalen? Want ik gok dat de vrouw daar op staat, maar toch.
paulus811
11 jaar geleden
Als het voor een volslagen onbekende is (dat maak ik uit de vraag niet op), is er niets mis om er een bedrag voor te vragen. Maar reken gewoon een bedrag dat beide partijen fair vinden. Om niet iedere keer 'dankjewel' te moeten zeggen, is het voor de oudere dame wellicht ook prettig om er gewoon voor te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk dat je er een bedragje voor aanneemt. Het kost stroom en wasmiddel en tijd. Op deze manier blijven de verhoudingen ook duidelijk, die zijn dus 'zakelijk'.

Andere antwoorden (5)

Een wasmachine en droger gaan 10 jaar mee. Elke week was je bijvoorbeeld 2 keer maal 52 weken maal 10 = 1040
Dat deel je op de aanschafprijs van de wasmachine.
ronron1212
11 jaar geleden
Je moet eerst de levensduur van de wasmachine weten. Die is enigszins merkafhankelijk. Een Zanussi (8 jaar) gaat gemiddeld korter mee dan een Miele (15 jaar) (volgens bronsite).

Deel de aanschafprijs van de wasmachine door de verwachte levensduur. Dan heb je de afschrijving per jaar. (Houd echter ook rekening met verwachte reparatiekosten). Deel dat afschrijvingsbedrag per jaar door het verwachte aantal 'wasbeurten' dat jaar. Dan heb je de afschrijving per wasbeurt.

NB:
Je kunt ook nog rekening houden met de verwachte restwaarde van de machine. De berekening wordt dan:
((aanschafprijs -/- verwachte restwaarde) : verwachte levensduur)
Computoon
11 jaar geleden
Er zijn meerdere afschijvingsmethoden. De voorgaande antwoorden gingen allemaal over de lineaire afschrijvingsmethode. Je kan ook redeneren dat (net zoals bij auto's) de afschrijving in de eerste jaren sneller gaat.
Vergeet ook niet de energiekosten door te rekenen. Op www.kieskeurig.nl kan je bij wasmachines en wasdrogers zien hoeveel energie en geld een wasbeurt kost.

Verder moet je nog rekening houden met het feit dat genoemde leeftijden van apparaten gelden bij een bepaald gebruik. Als jij je gebruik verdubbelt zal het apparaat meer dan dubbel zo snel slijten omdat ze daar niet helemaal voor zijn gebouwd, vandaar dat professionele wasbedrijven ook veel sterkere machines gebruiken. Vergelijk het maar met een Fiat Panda die je als taxi gaat gebruiken.

In een verpleeghuis dat ik ken, zijn de waskosten voor bewoners €80,= per maand maar daar wordt alles na één keer dragen (dus ook vesten rokken broeken etc) in de was gegooid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
afhankelijk van de wasmachine (merk, leeftijd) zou je dit wel moeten kunnen uitrekenen, globaal.
mijn miele die ik jaren geleden kocht, ging 25 jaar mee, de zanussi van mijn vriendin zou 10 jaar mee gaan, maar was ook stukken goedkoper.
tegenwoordig worden apparaten gemaakt om véél korter te overleven, 10 á 15 jaar, miele ! en een zanussi misschien 10jaar maximaal.
dan zou je dus het aantal wassen 1 per week, of gemiddeld 3 per week? afhankelijk van de grootte van het gezin en uiteraard het gebruik, moeten berekenen.

wat mij veel simpeler lijkt om het uit te rekenen is even te gaan kijken/informeren bij een wasserette wat een gemiddelde was kost.
daar zit verbruik en afschrijving bij, maar natuurlijk ook een winstpercentage.
ik zou van het wasbedrag een euro aftrekken en dat als uitgangspunt nemen.

ik heb even een wasserette gebeld: per was (tot 7 kilo) incl. drogen 7,-euro... dat is een stuk meer dan 2,50! en dit is bij een zelfbedieningwasserette...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 7 euro is omdat ze ook een pand moet betalen waar die dingen in staan. Een wasje op een camping is vaak al weer een stuk goedkoper dan die 7.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk is dat zo, maar 2,50 vind ik wel te weinig.
Voor budget: 3 jaar. (wasmachines tot 500 euro zeg maar).
Voor kwaliteit / merk (Miele b.v.) 10 jaar.
In beide gevallen moet je denken aan ca. 150 tot 200 per jaar.