Waarom bevriezen de putdeksels in de straat niet?

In onze wijk is het één grote ijsbaan... sneeuw, ijs en nog meer sneeuw. Nergens is gestrooid. Echter... in alle straten om ons heen zijn de zwarte putdeksels ontdooid en zichtbaar. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in onze wijk zijn alle putdeksels weg

Het beste antwoord

Dit zijn putdeksels die lijden naar het riool. In dit riool komen alle afvalstoffen terecht die wij door- of weg spoelen. Hierbij zit ook het hete (af)was water, douch/bad water etc. Dit is warm/heet. Je kunt je voorstellen dat deze warmte zich verspreid in het rioolnet. Een eigenschap van warmte is dat het stijgt en zie hier; het "kleeft"t tegen de putdeksels.

Deze worden als het ware verwarmt en bij sneeuwval en/of vorst zullen deze als laatste "wit" worden.

Kijk maar eens goed naar de daken van de huizen. Rondom een schoorsteen of "gas/warmte afvoer" van een ketel blijft het ook erg lang "droog" ".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Onder de deksels stroomt het riool met warmer water. Er komt dus hitte naar boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou 't geen hitte noemen... Eerder warmte :).
Aan riolen wordt voortdurend afvalwater toegevoegd met een temperatuur hoger dan het vriespunt. Hieruit stijgt warme waterdamp op die aan het putdeksel condenseert.
Wanneer damp condenseert komt er weer warmte vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water wat eronderdoor stroomt is boven nul. Dus putdeksel wordt verwarmd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar beneden vriest het nooit...