Wat is een nachtmerrie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet je je vraag wat duidelijker maken. Want wat wil je nou weten? De definitie van het woord nachtmerrie? De diepere betekenis ervan?
Je vraagstelling verwijst naar definitie, maar dat is een beetje vreemd, aangezien het in elk woordenboek staat, en elke Nederlander weet wat het woord betekent.
AWM
14 jaar geleden
Dat mag je niet zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een nachtmerrie dat dit soort vragen toegestaan wordt. De definitie van het woord nachtmerrie kun je gemakkelijk opzoeken, maar los daarvan wil het er bij mij niet in dat iemand die oud genoeg is om het woord te kennen de definitie niet kent. Als je iets anders bedoelde dan de definitie dan had je dat ook zo kunnen uitleggen in de vraag of de toelichitng. Omdat de vraag zo open en derhalve vaag is is deze mij een doorn in het oog, dit soort vragen wordt hier gesteld met de kennelijke bedoeling iemand punten toe te spelen, tenminste zo komt het op mij over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk Waarom heb jij je reactie niet als antwoord geplaatst? Ik had je zeker geplust, vind het een goed antwoord op een niet-goede vraag ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@edible:
Welke link?
@C4th:
Dat antwoord was ook als antwoord geplaatst. Het is verplaatst door een mod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@C4th, zoals Mmm hierboven al zegt, dat was eerst een antwoord, alleen de moderator vond van niet.

Het beste antwoord

Een nachtmerrie is zoals gezegd een vrouwelijk paard dat 's nachts opereert.

Nou even weer serieus, een nachtmerrie is natuurlijk een onprettige droom, er is helemaal niets abstracts aan dit begrip, het overkomt je ooit eens een keer en je weet meteen wat het is.

We hebben dan denk ik ook voldoende grond om aan te nemen dat je vraag niet over de definitie van het woord gaat. Misschien ben je op zoek naar een zweverige invulling, een betekenis die er met de haren bijgesleept is of iets dergelijks, misschien wil je iets horen over chakras, misschien iets over aluminumfolie en hoe dat nachtmerries tegenhoudt omdat ze van buitenaf ingestraald worden door de CIA, dan mag je je vraag echter duidelijker stellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zit wat in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alvast een puntje van mij dan :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb je er 10 terug...en maak je niet zo druk om een vraag als deze zo simpel is..

Andere antwoorden (8)

angstdromen die geregeld terug komen, raadgevers van onverwerkte emoties en of traumas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een akelige droom die gepaard gaat met zweten en heftige angsten . Maar het kan ook om een zeer ernstige gebeurtenis gaan dat wordt ook een nachtmerrie genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sharona30;

Een hele nare droom, waar je soms zelfs van wakker kan schrikken. En in overdrachtelijke zin een angstbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier geen enkele informatie over opgezocht en weet er ook verder niets van, maar ik kan je wel vertellen wat ik denk.
Ik denk dat een nachtmerrie simpelweg een soort reflectie is van dat waar je bang voor bent, alleen dan in een heel andere vorm (daarmee bedoel ik met een verdraaiing van de realiteit).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nachtmerrie is te snel van de ene toestand naar de andere gaan...

Echt waar niet meer dan dat...

Als je te snel van diepe slaap naar waken gaat, dan heb je een nachtmerrie... Waarom dan? Omdat je tijdens dromen alles gelooft wat je ziet... Ben je te snel wakker dan geloof je je droom nog tijdens het waken: de nachtmerrie...

Hoe simpel kan het zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nachtmerries zijn extreem angstige dromen met erg negatieve emoties waaruit je meestal wakker schrikt. Bijna altijd heeft de dromer na de nachtmerrie een goede herinnering aan de vervelende situatie die net gedroomd is. De nachtmerries kunnen variëren van een achtervolging, vallen, verdrinken, anderen zien overlijden, herhalen van een vervelende gebeurtenis tot eigenlijk alles wat een mens angst kan aanjagen.

Zo`n 7-10% heeft vaker een nachtmerrie (meer dan een keer per maand) en 2-3% heeft meerdere nachtmerries per week. Maar liefst een half miljoen mensen in Nederland heeft dus meerdere nachtmerries per week. Nachtmerries komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Het is alleen niet duidelijk of dit komt doordat vrouwen vaker hun dromen onthouden/vertellen of doordat ze meer nachtmerries hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vrouwelijk paard dat graag tot in de kleine uurtjes opblijft. Zo heb je ook ochtendmerries: die staan graag vroeg op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Voor het uitstekende antwoord, niets dan lof voor je inzicht.
AWM
14 jaar geleden
Ja, inderdaad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk gevonden +1
Een nachtmerrie is een droom met een bijzondere intensiteit en met een inhoud die als vervelend wordt ervaren. Dit soort droom treedt gewoonlijk tijdens de REM-slaap op en kan van fysieke bewegingen vergezeld gaan.

Tot ongeveer de achttiende eeuw werden nachtmerries vaak als werk van demonen beschouwd. Die werden verondersteld op de borst te zitten van degene die een nachtmerrie had. Diverse vormen van magie en geestelijk bezit werden ook als oorzaken aangedragen. In de negentiende eeuw werd met name in Europa verondersteld dat een verkeerd dieet verantwoordelijk kon zijn voor nachtmerries. Tegenwoordig weten we dat slaapverlammingen de oorzaak zijn van deze demoonse nachtmerries.

Tegenwoordig wordt in het algemeen verondersteld dat er fysiologische oorzaken voor nachtmerries zijn, zoals hoge koorts. Tevens kunnen er psychologische redenen zijn, zoals een trauma of stress.