Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat geeft de klok op de toren van Besòs (Barcelona) aan?

Toen ik in Barcelona was, bezocht ik onder andere de wijk (?) Besòs. Daar staat een markante toren - zie foto.

Pas na thuiskomst zag ik dat de klok op deze toren geen gewone klok is - zie de uitsnede van de foto.

Wat geeft deze klok aan?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
772

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is een watertoren.
Wat ik er uit begrijp (denk te begrijpen)is dat de klok iets te maken heeft met de voorraad water
(Lees meer...)
anneliez
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De klok is geplaatst op een oude watertoren.
De klok geeft niet de uren aan, maar de hoeveelheid water die opgeslagen is (was) in de toren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Torre de les Aigües del Besòs werd gebouwd in 1881-82 onder leiding van de architect Pere Falqués i Urpí met het doel ondergronds water uit de delta van de Besòs te pompen naar een reservoir van 50 meter hoogte. Door middel van de wet van de communicerende vaten zou het drinkwater dan gedistribueerd worden. De toren werd 51 meter hoog en kreeg een diameter van 12 meter.

De watervoorziening begon in 1882 maar het plotse verhoogde zoutgehalte van het water leidde in 1884 tot de stopzetting van de distributie van het water voor menselijke consumptie. Later werd het complex gedurende vele decennia gebruikt om water te voeren naar fabrieken voor industrieel gebruik, ondermeer naar het voormalige staalbedrijf Macosa.


Bij de renovatie is rekening gehouden met de details van het originele project, waarbij ondermeer de trappen, leuningen en vensters in hun oorspronkelijke staat hersteld zijn en de bijzondere klok bovenaan de toren werd herplaatst. Deze klok gaf niet de uren aan maar de hoeveelheid water die opgeslagen was in de toren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Deze tekst is letterlijk gekopieerd uit de link die anneliez tien minuten geleden onder haar antwoord plaatste.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding