Hoe heet het ook al weer als je man niet werkt maar voor jou zorgt?

Het heeft een naam. Mijn buurvrouw is ziek en haar man werkt niet maar zorgt voor haar. En krijgt daar een gedag voor. Hoe heet dit ook al weer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gedrag is bedrag.

Het beste antwoord

Mantelzorger maar die krijgt in principe geen geld behalve als mevrouw een pgb heeft.en dan heb je nog
de jaarlijkse mogelijkheid voor een mantelzorgcompliment
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zo iemand noemt men een mantelzorger.
11 jaar geleden
Mantelzorg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mogelijk bedoel je dat hij zorgverlof heeft?
dat kan je aanvragen om een naaste tijdelijk te verzorgen in geval van ziekte, met gedeeltelijk behoud van loon.
Rieneke1
11 jaar geleden
Als je niet werkt en voor iemand zorg, verleen je mantelzorg. Dat kan ook náást je werk trouwens, afhankelijk natuurlijk van de zwaarte van de zorg. Daar is soms zorgverlof voor mogelijk, en in andere gevallen doen mensen dit wanneer ze zelf een uitkering hebben (AOW, WAO/WIA, pensioen, of tijdelijk WW of Bijstand).

Mantelzorg is per definitie gratis. Je kunt dan wél het mantelzorgcompliment krijgen (één keer per jaar 200 euro, niet dat je daarvan kunt leven ofzo) en in bepaalde gevallen heb je belastingvoordeel.

Als hij echter voor haar zorgt en voor die zorg betaald krijgt, is hij waarschijnlijk in dienst via haar PGB (persoonsgebonden budget). Maar dan werkt hij dus wél, alleen werkt hij dan niet buitenshuis, maar binnenshuis. Het andere scenario is dat zij andere mensen inhuurt en hij buiten de deur gaat werken, maar sommige mensen kiezen ervoor om zelf deze zorg op zich te nemen, of soms geeft de zieke partner hier de voorkeur aan. Via een PGB ben je gewoon in loondienst, al is er bij het in dienst nemen van een partner of (inwonend) familielid nooit sprake van volledig loondienst, zodat het dienstverband minder sociale zekerheden biedt in de zin van ziektewet (de duur is dan maximaal 6 weken ipv 2 jaar) of WW. Maar er is wel sprake van een (versimpelde) loondienstconstructie, dus je kunt spreken van "niet werken" in zo'n geval.