Waarom hoort Flevoland bij de streek de Randstad?

Aangezien Flevoland zo'n beetje het minste stad heeft van heel Nederland, waarom hoort het dan toch bij de Randstad? Daarnaast ligt het helemaal in het midden. Utrecht begrijp ik ook niet, want ook dat ligt in het midden en dus niet op de rand.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
ronron1212
11 jaar geleden
Almere heeft De gemeente Almere en die heeft 193.303 inwoners (1 februari 2012, bron: CBS )

Antwoorden (2)

Almere ligt vlak bij Amsterdam, en heel veel mensen die in Almere wonen werken in Amsterdam. Amsterdam en Almere is de noordoosthoek van de Randstad. Of Lelystad bij de Randstad hoort, daar kun je over discussieren.
Utrecht ligt in het oosten van de Randstad.
De Randstad als geheel ligt in het westen van Nederland, aan de kust, dus aan de rand van Nederland.
Het heet Randstad omdat de steden een rand vormen rondom het zogenaamde groene hart. De meeste steden hebben juist de meeste bebouwing midden in de stad. De Randstad is dan ook geen stad maar een verzameling stede.

Toegevoegd na 3 minuten:
Almere hoort, gezien het een beetje een woonwijk van Amsterdam is, bij de randstad. Lelystad is dat ook wel, maar ligt een stuk verder weg. De rest van Flevoland is natuurlijk geen Randstad.
Of Alkmaar, of bijvoorbeeld Amersfoort bij de Randstad hoort kun je zelf uitmaken.
Zie kaartjes met bebouwing en inwonersaantallen bij wikipedia link in bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flevoland hoort niet bij de Randstad. Sommigen rekenen Lelystad er bij maar dat was in het begin natuurlijk niet zo, Almere hoort er nu in ieder geval bij maar ook bij het ontstaan van de Randstad was dat niet zo.

De Randstad of Randstad Holland is een metropoolregio in Nederland, bestaande uit een ring van verstedelijking rondom een meer landelijk gebied, het Groene Hart. De Randstad is met ongeveer 7 miljoen inwoners de grootste metropool van Nederland en omvat de vier grootste steden van Nederland (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) en hun omgeving.

De Randstad strekt zich uit over de vier provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Utrecht. Ruwweg kunnen de vier grote steden en hun omgeving tot de Randstad worden gerekend.

De exacte grootte van de Randstad is echter onduidelijk, omdat de Randstad niet hard gedefinieerd is. Steden als Alkmaar (en omgeving), Hoorn (en omgeving) en Lelystad worden niet altijd als deel van de Randstad gezien[1], hoewel andere bronnen, inclusief deze gemeenten zelf, zichzelf wel zien als deel van de Randstad. Gezien het feit dat het hier randstedelijke overloopgebieden betreft lijkt dit ook gerechtvaardigd .

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij Flevoland hoort ook de noordoostpolder en dat hoort al helemaal niet bij de randstad dus ik ben benieuwd waar er staat dat Flevoland bij de Randstad zou horen.