wat zijn de voorwaarden voor wajong tijdens deeltijd studie?

ik heb wajong aangevraagd, en ben ook bijna volledig afgekeurd, nu is de vraag nog of ik aan de voorwaarden voldoe, ik ben namelijk tijdens mijn studie ziek geworden.... dat is ook aan te tonen, maar ik deed een deeltijd studie... weet iemand wat de voorwaarden zijn als je deeltijd studie doet om in aanmerking te komen voor wajong? als ik studiefinanciering had ontvangen was het geen probleem geweest, nu moet ik gaan aantonen hoeveel tijd ik met school en stage kwijt was etc, ik moest ook gewoon 60 studiepunten halen, en was dus net zoveel tijd kwijt als op een normale studie, alleen deed ik meer thuis, wat mij in staat stelde om het te doen ondanks mijn beperking. wat nu dus ook niet meer lukt, maar goed, ik weet dus niet wat de voorwaarden voor de studie zijn om wajong te krijgen. heb al snel een afspraak met de arbeidsdeskundige en moet dan dus het nodige aan kunnen tonen, maar heb geen idee welke bewijzen ik moet hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dingen van school: studielast omschrijvingen, urenlijsten van stage, roosters voor lessen: eigenlijk alles waarmee je kunt bewijzen hoeveel uren je besteedde aan je studie. Misschien kan de decaan je wel helpen: als de opleiding die jij deed in principe net zoveel tijd kost als een voltijdstudie, kan hij/zij dat vast wel ergens mee aantonen danwel aannemelijk maken.

Verder weet ik niet zeker of dit relevant is, maar vroeger voor de oude REA-wet gold dat je in aanmerking kwam voor voorzieningen voor school of studie als je voor de wet als studerend werd aangemerkt (oftewel: als je studiefinanciering ontvangt) OF als je *uitsluitend vanwege je handicap* niet voor de wet als studerend aangemerkt kunt worden. Dus als jij deze opleiding hebt gekozen juist omdát je een handicap hebt, dan zou ik dat zeker ook aandragen. Je moet dan natuurlijk wel kunnen bewijzen dat je je handicap al had vóórdat je met deze opleiding begon.

Als je eerder al een periode arbeidsongeschikt bent geweest en je voldeed toen wél aan de voorwaarden, draag dat dan ook aan. Je zult dan niet met terugwerkende kracht een uitkering krijgen, maar je mag dan wel terugvallen in de Wajong op grond van het feit dat je eerder recht had op Wajong. Dat geldt bijvoorbeeld onomstotelijk als je eerder opgenomen bent geweest met dezelfde aandoening en je voldeed toen aan de voorwaarden. In sommige gevallen kan dat nog een soort achterdeurtje zijn voor mensen die een ziekte recidive hebben of een terugval van klachten.