Wat is een betrouwbare site om salarissen te vergelijken en te bekijken (liefst een Engelse/Amerikaanse)?

Dit namelijk omdat ontzettend veel salarissen verschillen op verschillende sites, en ook nog een beetje niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

De reden dat de salarissen zo verschillen op sites is dat ze in werkelijkheid zoveel verschillen.

Er wordt op deze sites vaak een gemiddeld salaris weergegeven voor een beroep. Het probleem met gemiddelden is dat een groot deel van de mensheid geen idee heeft wat een gemiddelde betekent. De volkswijsheid van gemiddelden is dat zij een voorspelling doen van wat een waarde zal hebben. Dus, jij verwacht als je een bepaalde functie gaat uitoefenen dat je in ieder geval een gemiddeld salaris gaat krijgen. Een gemiddelde zegt namelijk helemaal niets als je geen informatie hebt over de spreiding.

Een voorbeeld: Hoe groot is de kans dat de volgende persoon die je tegenkomt een bovengemiddeld aantal armen heeft? Die kans is reusachtig, er zijn immers mensen met twee armen, maar ook met 1 en met 0. Dit betekent dat het gemiddeld aantal armen net iets onder de twee ligt, dus bijna iedereen een bovengemiddeld aantal armen heeft. Doordat er een paar mensen zijn waarvan het armenaantal sterk afwijkt van het gemiddelde is het gemiddelde niet meer bruikbaar als voorspellende waarde.

Zo werkt het ook met salarissen. Zeker als je internationaal gaat kijken, is de spreiding in salarissen zeer groot en zeer onregelmatig. Het gemiddelde wordt verstoord door salarissen die heel ver buiten de normale bereiken liggen.

Stel je maar eens voor wat het gemiddelde salaris is als 2 van de 3 personen in een beroep 3000 euro per maand verdienen en 1 verdient 6000. Het gemiddelde salaris ligt dan op 4000 euro. Als je werkgever jou vervolgens 3200 euro aanbiedt voel je je tekort gedaan omdat je flink minder krijgt dan het gemiddelde.

Maar de werkelijkheid is anders. Er zijn nu 4 mensen die hetzelfde werk doen, twee daarvan verdienen minder dan jij en 1 meer. Jij zou dit salaris dus met twee handen moeten aangrijpen, want het is beter dan 50% van de mensen die hetzelfde werk doen.

Moraal van het verhaal: gemiddelden zijn voor statistici, het gewone volk moet er geen conclusies uit proberen te trekken.